Fr

MEDIA

Een en al oor, door Griet Byl (MM)

Zondag 1 Oktober 2023

Een en al oor, door Griet Byl (MM)

Vorige week organiseerde DPG Media zijn eerste Audio Comité. Op het menu: een bijzonder interessante ochtend gewijd aan audio, in goede banen geleid door Steve Van den Audenaerde, door de wol geverfde audiofanaat en director Audio Business & On Demand Audio bij DPG Media. Het event vond overigens – met een behoorlijk slimme knipoog - plaats in het RTL House, kwestie van de voortaan ook zuidelijke roots van de mediagroep te benadrukken.
 
Eerste bedoeling: de jonge planners in het talrijke publiek duidelijk maken dat audio vandaag 90% van de bevolking bereikt en dat heus niet enkel doet via streaming. Integendeel: radio is en blijft de grootste vorm van audioconsumptie, zoals onder andere blijkt uit de laatste CIM Establishment Survey. De live FM-consumptie daalt weliswaar licht (tot 56,8%) en die van audiostreaming neemt toe (tot 34,5%), maar tegelijk zitten de andere radioconsumptievormen serieus in de lift. Zo luistert vandaag een kwart van de bevolking via DAB+, maar ook het audioverbruik via websites en apps neemt toe. “Het grootste gevaar voor radio is de 27-jarige planner die niet met de auto naar het werk pendelt, naar podcasts en audio streaming luistert en ervan uitgaat dat al de rest dat ook doet en dus niet naar de radio luistert”, aldus Van den Audenaerde terecht.
 
Na deze rake bedenking die overigens net zo goed voor de andere zogenaamd traditionele media geldt, kwam advertising research manager Sylvie Van Hecke de troeven van audio als ‘vloeibaar medium’ onderbouwen, met radio als motor en podcasts als meerwaarde. Ze presenteerde ook de resultaten uit de eerste editie van de Radioscan, een intern uitgevoerd onderzoek dat op intelligente wijze leentjebuur speelde bij de voor zijn tijd baanbrekende Radio Observer die IP Belgium jaren geleden op poten zette (en waarop we later nog terugkomen).
 
Net als toen staat in dit onderzoek een fascinerende mapping van de ‘persoonlijkheid’ van radiostations centraal, net als de mate waarin die aldus kunnen matchen met merken. Muziek speelt daarbij een centrale rol en bepaalt het ‘soniq DNA’ van de verschillende zenders. Die passen dan weer al dan niet bij de karaktertrekken die worden toegedicht aan adverterende merken en kunnen indien dat het geval is zorgen voor relevante en beklijvende reclame die het verschil maakt.
 
Tot slot werd na een bijdrage van head of product Marjolein Laekeman over het creatieve potentieel in audio nog gehamerd op de unieke verbinding die radio kan creëren met zijn publiek via sterke live lokale content én via de interactie die mogelijk gemaakt wordt door de digitale kanalen. Die staan, net zoals in video, garant voor betrokken en actieve aandacht die dan weer leidt tot merkimpact. “Merken die audio effectief inzetten, kunnen zich onderscheiden in de drukke markt”, besloot Van den Audenaerde. “Nieuwe digitale mogelijkheden maken audio breder, beter en sterker - altijd, overal en altijd.”
 
Waarvan akte. Tot nader order kunnen de analoge en digitale kanalen niet zonder elkaar om een lokaal audiomerk leefbaar te houden in de concurrentie met de internationale streaminggiganten in audio. Dat geldt net zo goed voor de andere media. Maar laat dat vooral geen reden tot paniek of wanhoop zijn. Zoals toekomstig CIM-directeur op rust Stef Peeters zei net voor hij de deur van de eerbiedwaardige instelling achter zich dichttrok: “Plus est en vous”. Een goed verstaander!

Foto: Magda Ehlers

Archief / MEDIA