Fr

PARTNER CONTENT

De zomer is hier! Haal het maximale uit DOOH, door in te spelen op het veranderende consumentengedrag, door Gido Andriessen (Head of Belgium, Sage+Archer)

Woensdag 12 Juli 2023

De zomer is hier! Haal het maximale uit DOOH, door in te spelen op het veranderende consumentengedrag, door Gido Andriessen (Head of Belgium, Sage+Archer)

De zomer is een uitstekende periode voor marketeers om te profiteren van de voordelen van DOOH, met name omdat mensen meer onderweg zijn (oftewel Out-Of-Home). Of het nu gaat om vakanties, dagjes uit, festivals of andere zomeractiviteiten, er zijn meer kansen om een breder publiek te bereiken met jouw DOOH-campagne. Bovendien speelt het weer een extra grote rol in deze periode.
 
Als marketeer kun je op verschillende manieren inspelen op deze mogelijkheden, en in dit artikel vertel ik je graag meer hierover.
 
Het gebruik van weather targeting in Digital Out of Home 

Het weer heeft invloed op de gemoedstoestand van consumenten, wat weer van invloed is op hun koopgedrag en bepaalt waar ze kopen en wat ze kopen. Volgens Philip Walsh en Philip Kinzler van IBM zorgen schommelingen in het weer alleen al in de Verenigde Staten jaarlijks voor bijna een half miljard dollar aan economische impact. Dat effect is zichtbaar in bijna alle sectoren: van kleding, tot FMCG, cosmetica en interieur. Als je als merk inzicht hebt in historische gegevens over consumentengedrag en verkoop in relatie tot verschillende weersomstandigheden, kun je dit gebruiken om DOOH-campagnes te activeren op het moment dat de relevante weersomstandigheden optreden. Zo kan een ijsjes merk alleen advertenties tonen wanneer het 23 graden en zonnig is. 
 
Je kunt niet alleen reageren op het huidige weer, maar ook gebruikmaken van weersvoorspellingen om je doelgroep effectief te bereiken via DOOH. Een voorbeeld hiervan is door je te richten op de dagen voorafgaand aan een voorspeld zonnig weekend, zoals Gall & Gall doet om rosé te promoten.

De beste API connecties voor een zomercampagne in DOOH

Een andere manier om DOOH-campagnes efficiënt in te richten en doelgroepen effectiever te bereiken, is middels API-connecties. Met API-connecties kun je gegevens integreren vanuit verschillende bronnen, zowel je eigen gegevens als gegevens zoals vluchtschema's en Google Trends.
 
Door bijvoorbeeld te targeten op een vluchtdata API, kun je je richten op typische gezinsvakantie, of juist op citytrips. Of door slim om te gaan met Google trend data, laat je precies op het juiste moment de vakantie inspiratie laten zien in gebieden waar hier veel naar wordt gezocht.  

Context targeting in DOOH

Tijdens de zomer brengen mensen doorgaans meer tijd buiten door en nemen ze deel aan verschillende activiteiten, waardoor er mogelijkheden ontstaan om op betekenisvolle wijze contact te maken met je doelgroep. Met DOOH kun je je doelgroep bereiken door te filteren op schermtypes (venue types) als “malls” en “bars” of rondom specifieke locaties zoals winkelcentra, sportevenementen, festivals of het strand. De relevantie die hiermee gepaard gaat kan ook nog een hoop extra effectiviteit brengen. 
 
Dit betekent dat je met een sterke combinatie van tijd en locatie specifieke doelgroepen heel goed kunt bereiken. Rond toeristische attracties bereik je bijvoorbeeld veel dagjesmensen, terwijl je strandgasten goed kunt bereiken op de dichtstbijzijnde stations, benzinestations en aanrijroutes.
 
DOOH: Dynamische advertenties in jouw zomer campagne

Het weer is een bepalende factor in gedrag van mensen en door hier slim mee om te gaan, kun je het effect van een campagne beïnvloeden. Door hier dynamische advertenties (advertenties die zich automatisch aanpassen op basis van een locatie, tijdstip of weertype)  aan toe te voegen, speel je nog meer in op de actualiteit. Je kunt bijvoorbeeld verschillende producten uitlichten in een advertentie op basis van het weer, zoals Luxaflex doet:
Je kunt er ook voor kiezen om de achtergrond van een advertentie automatisch aan te laten passen, omdat blauwe lucht een ander effect heeft dan de sombere omstandigheden van de afgelopen maanden.
 
Conclusie
 
Door gebruik te maken van real-time data, specifieke contexten of voorspellingen kunnen adverteerders inspelen op de behoeften van hun doelgroep en hen op het juiste moment en op de juiste plek bereiken. Hierdoor wordt de campagneboodschap interessanter voor de doelgroep. Voeg daar een relevante dynamische-creatie aan toe, en de effectiviteit van een campagne stijgt deze zomer gegarandeerd, net als de temperatuur.
 
Als je meer informatie wilt over Programmatic DOOH en hoe je dit kunt inzetten voor jouw merk of bedrijf, neem dan gerust contact op met Gido Andriessen, Head of Belgium bij Sage+Archer.

Archief / PARTNER CONTENT