Fr

MEDIA

'The TikTok FOMO is real'. What about ROMO?, door Fred Bouchar (MM)

Zondag 2 Oktober 2022

'The TikTok FOMO is real'. What about ROMO?, door Fred Bouchar (MM)

Deze week gebeurde er iets ongelooflijks. Ik ontdekte TikTok. Enfin, het hele ecosysteem errond, om precies te zijn, en dat schudt blijkbaar veel gevestigde regels in marketing door elkaar. Voor mij was het totaal onbekend terrein en dat was duidelijk ook het geval voor de meeste van de talrijke adverteerders die aanwezig waren op ‘What the Tok’, georganiseerd door Ogilvy Social.Lab. Hun grote aantal toonde overigens niet alleen hoe groot de interesse in de Chinese ster van de sociale netwerken is, maar ook de relevantie van het Tok.Lab, het nieuwe ‘bureau binnen een bureau’ bij Ogilvy Social.Lab.

Los van de vele WTF-insights van de dag – waarover later meer - bedacht ik dat liefhebbers van de ‘full screen & audio on’ app waarschijnlijk allemaal een eigenschap delen die we kunnen samenvatten in het ondertussen welbekende acroniem FOMO.

Je weet wel, de ‘fear of missing out’, een term die volgens Wikipedia dateert uit 2004 en uitgevonden werd door de durfkapitalist Patrick McGinnis. Hij gebruikte de afkorting in een column die hij schreef in de krant van de Harvard Business School, waarin hij zich verbaasde over het helse sociale ritme dat studenten zichzelf opleggen, met vergaderingen, wedstrijden, feestjes en andere festiviteiten allemaal in dezelfde nacht. Volgens hem was dit merkwaardige fenomeen te wijten aan de “post 9-11 spirit” en de ongebreidelde drang om te leven die toen bij jonge Amerikanen leefde.

Je kunt er donder op zeggen dat als TikTok toen al had bestaan (het sociale netwerk zou pas tien jaar later verschijnen), het bovenaan het lijstje met ‘sociale’ activiteiten van deze studenten zou hebben gestaan. Tegenwoordig twijfelt niemand er meer aan: “The TikTok FOMO is real”, schreef The New York Times onlangs.

Het valt nog te bezien of de TikTok-gemeenschap ook last heeft van ROMO: de “relief of missing out”, een begrip dat dan weer verwijst naar het gevoel van opluchting dat het vermijden van informatie zou geven. En neen, dat is allang geen marginaal fenomeen meer.

Uit het laatste Digital News Report van het Reuters Institute blijkt dat 38% van de wereldbevolking bewust geen nieuws probeert te lezen, terwijl hun aandeel in 2017 nog maar 29% vertegenwoordigde. De redenen voor dit toenemende vermijdgedrag houden evenzeer verband met de overdaad aan nieuws als met vermoeidheid ten aanzien van de reeks opeenvolgende crisissen en de angst die zij opwekken.

Een angst die totaal niet van toepassing lijkt op planeet TikTok.

Ik weet niet of ROMO-fans massaal naar TikTok trekken, maar net zoals het surfte op de coronabeperkingen om zijn stempel te drukken op de entertainmentindustrie, oefent dit sociale netwerk misschien ook een onweerstaanbare aantrekkingskracht uit op al wie wil ontsnappen aan de angstaanjagende actualiteit.

Hoewel het goed mogelijk is dat TikTok zich ooit op het terrein van het nieuws waagt, op zijn eigen manier, met een disruptieve aanpak van de journalistieke codes. In goede of in kwade betekenis. Hoe vaak wordt het netwerk immers niet bestempeld als de snelst groeiende bron van informatie? En niet alleen bij Gen Z. In het Verenigd Koninkrijk blijkt uit een recent Ofcom-rapport dat dit ook voor volwassenen geldt, hoewel het nog steeds een vrij marginaal verschijnsel is. Slechts 7% van hen raadpleegt TikTok voor nieuws. Dit percentage is vergelijkbaar met dat van België, volgens het Digital News Report.

Archief / MEDIA