Fr


Close

MEDIA

MAMAA Mia!, door Fred Bouchar (MM)

Zondag 8 Mei 2022

MAMAA Mia!, door Fred Bouchar (MM)

Ben je klaar om op deze Dag van Alle Mama’s te wennen aan een nieuw acroniem? De GAFA (of GAFAM of GAFAN, afhankelijk van of je Microsoft en/of Netflix meerekent) hebben afgedaan; voortaan is het al MAMAA wat de klok slaat.
 
Zoals we lezen in Fortune, heeft Jim Cramer, de showrunner van ‘Mad Money’ op CNBC, inderdaad besloten dat we het voortaan hebben over Meta Apple Microsoft Amazon Alphabet, het technologische vijftal dat vorig jaar een gecumuleerde omzet van zo’n 1.379 miljard dollar draaide. Als dat cijfer je niets zegt: da’s van dezelfde orde als het BBP van Spanje of Australië...
 
De vroegere en huidige oprichters en bestuurders van de MAMAA staan overigens allemaal op de ranglijst ’s werelds rijkste mannen, een lijst die zoals je wellicht wel weet wordt gedomineerd door Elon Musk. Paradoxaal genoeg mag laatstgenoemde dan wel auto's de ruimte in sturen, ons Mars beloven en van zijn nieuwste dada een bastion van vrije meningsuiting willen maken, in tegenstelling tot zijn vrienden Zuckerberg, Cook, Nadella, Bezos en Pichai, is Musk niet uitgenodigd op het MAMAA-feestje. Of laten we zeggen, nog niet...
 
Zoals ABBA zong, moet geld beslist leuk zijn in een wereld van rijken. En zich amuseren, dat doet Musk wel.
 
Tijd om zich te vervelen heeft hij alvast niet. De afgelopen dagen spuide de man ideeën om de belachelijk lage inkomsten van Twitter (5 miljard dollar) op te krikken, zoals bepaalde gebruikers laten betalen om het netwerk te gebruiken, of sommige gebruikers, de media en bedrijven laten betalen om tweets over te nemen. Dit is best komisch, zoals Le Journal du Geek opmerkte: “Het idee om te betalen voor het citeren van berichten op het platform zou in strijd kunnen zijn met een van de fundamentele punten in de Amerikaanse grondwet, namelijk het Eerste Amendement, dat de vrijheid van meningsuiting garandeert. Nogal gênant in een tijd waarin de zakenman juist van deze vrijheid zijn prioriteit heeft gemaakt.”
 
Je hebt in dat verband trouwens misschien gelezen dat een coalitie van NGO's onder leiding van Media Matters for America adverteerders nu al oproept Twitter te mijden als de moderatie van de inhoud losser zou gaan omspringen met no go’s als stalking en hate speech. “Your ad dollars can either fund Musk’s vanity project or hold him to account”, aldus het statement.
 
Musk ter verantwoording roepen, seriously? Geloof je dat zelfs maar een nanoseconde? Mama mia!

Archief / MEDIA