Fr

MEDIA

Google Ads Safety Report wil geruststellen

Donderdag 5 Mei 2022

Zoals elk jaar publiceerde Google zijn Ads Safety Report. Daarin analyseert de internetgigant zijn inspanningen om misbruiken inzake advertenties op de verschillende Google-kanalen tegen te gaan en geeft hij ook een overzicht van de tools die het daartoe uitrolt.

In 2021 verwijderde Google (dat met zijn browser Chrome in 2021 goed was voor een marktaandeel van net geen 65%) 3,4 miljard onveilige advertenties. De zoekmachine beperkte ook 5,7 miljard verdachte advertenties en blokkeerde 5,6 miljoen riskante adverteerdersaccounts en meer dan 63.000 uitgeverssites beperkt of geblokkeerd.

Anderzijds breidde Google in 2021 ook zijn beleid en technologieën uit om de ontwikkeling van een dreigingsvrij advertentienetwerk mogelijk te maken. Bovendien heeft Google 30 beleidsmaatregelen ter ondersteuning van adverteerders bijgewerkt. Een van deze veranderingen is dat de zoekmachine nu een verbod heeft opgenomen op berichten waarin de opwarming van de aarde wordt ontkend.

Onlangs introduceerde Google de nieuwe functie "Over deze advertentie". Dit biedt meer transparantie en controle om gebruikers te begeleiden. Dit zal hen helpen te begrijpen waarom hun een advertentie wordt aangeboden en door wie.

Tot slot geeft Google nog een update over de situatie in Oekraïne. Net als bij de coronapandemie afgelopen jaren heeft de zoekmachine sinds de uitbraak van de oorlog een piek gezien in misleidende advertenties. Meer dan 8 miljoen advertenties die surfen op de golf van ongerustheid over de situatie in Oekraïne en Rusland, werden geblokkeerd. Bovendien heeft Google besloten advertenties op meer dan 60 door Rusland gefinancierde mediasites te verwijderen.

Archief / MEDIA