Fr

MEDIA

VRM-Symposium: Dalle wil investeringsverplichting streamingplatformen verruimen

Donderdag 18 November 2021

Dat de streamingmarkt in ons land nog steeds in de lift zit, weet iedereen. Volgens recent academisch onderzoek is de zogenaamde ‘stapelfase’ (waarbij mensen vlotjes meerdere betalende abonnementen combineren) in Vlaanderen nog bezig en is er nog geen sprake van subscription fatigue op een markt waar Netflix het leeuwendeel voor zijn rekening neemt, gevolgd door lokale spelers Streamz en nieuwkomer Disney+, met aan AVOD-zijde platformen als VRT NU en VTM GO.

Dat was het thema van het VRM-symposium dat gisteren plaatsvond in het Iers College in Leuven. Het werd ontleed en besproken tijdens een panelgesprek met Jasmijn Touw (Netflix), Tom Evens (imec-mict-UGent), Lotte Vermeir (VRT) en Peter Vindevogel (Streamz). Dat werd in goede banen geleid door Jonathan Hendrickx (SMIT/VUB).

Wat we onthielden? Dat de mediaconsumptie grondig is veranderd en de vraag naar video-entertainment enorm gegroeid (duh!), maar dat we in Vlaanderen nog wat achterophinken wat het aantal betalende abonnementen betreft. Dat een sterke openbare omroep belangrijk is voor het audiovisuele landschap en dat wereldwijd spelers als Netflix daar hun voordeel mee doen, doordat er veel en kwalitatief hoogstaande producties gemaakt worden waarmee zij dan weer het verschil kunnen maken, omdat kijkers nu eenmaal tuk zijn op lokale content. Dat – en dat leerden we off the record – de bevoegde instanties de lokale spelers (in casu de omroepen) zouden kunnen versterken door strengere afspraken te maken over waar die zo gegeerde lokale producties eerst en exclusief te bekijken zijn. Dat lokale content een onderscheidende factor is en blijft, voor de abonnees, maar ook als sleutelargument voor potentiële partners met het oog op schaalvergroting.
 
Ander onderwerp was ‘keuzestress’, een reden om de zoektijd van de abonnees even goed in de gaten te houden als de kijktijd. Daar zou de in lineaire tv opgebouwde kennis van ‘programmatreinen’ van pas kunnen komen, nog meer dan de gebruikelijke algoritmen van de grote spelers.
 
Mediaminister Dalle tot slot kwam herhalen dat streaming de lokale omroepen onder druk zet en wees in dat verband nogmaals op het Vlaamse relanceplan dat steun verleent aan het mediafonds en de sector. Hij kondigde ook aan de in 2019 ingevoerde investeringsverplichting van de streamingdiensten aan Vlaamse producties te willen optrekken en het toepassingsgebied te willen uitbreiden naar niet-lineaire videoplatformen (zoals YouTube).
 
“Enkel zo kunnen de spelers beter kunnen beantwoorden aan de behoeften van de consumenten: goede info en goed entertainment dat meer omvat dan enkel films en series”, besloot hij.

Archief / MEDIA