Fr


Close

MEDIA

Meta, the "social tech company"

Vrijdag 29 Oktober 2021

Meta, the

Mark Zuckerberg heeft dus de nieuwe naam van z’n nieuwe bedrijfje onhuld: Meta gaat het heten. In zijn presentatie herinnert hij ons eraan dat hij klassieke letteren gestudeerd heeft en dat ‘meta’ van het Griekse woord dat ‘na’ betekent. “Voor mij symboliseert dat het fit dat er altijd meer gebouwd kan worden en dat het verhaal altijd een volgend hoofdstuk heeft”, schrijft hij.
 
Dit overkoepelende merk dat Facebook, Instagram, WhatsApp, Messenger, Oculus, enzovoort groepeert, kadert in zijn visie op de toekomst van de sociale media, maar ook op onze opvatting van het internet zelf. Dat wordt een ‘metaverse’ dat door de groep omschreven wordt als een hybride universum, bestaande uit de sociale online beleving van vandaag die het mogelijk maakt immersieve ervaringen met andere personen te delen, ook als je niet samen kunt zijn, en samen dingen te doen die je niet in de fysieke wereld kunt doen”.
 
“Wij geloven dat het metaverse betere sociale ervaringen mogelijk kan maken dan alles wat er vandaag de dag bestaat, en we zullen al onze energie gebruiken om het potentieel ervan te helpen verwezenlijken”, aldus Zuckerberg.
 
“De afgelopen vijf jaar waren in vele opzichten een les in nederigheid voor mezelf en ons bedrijf. Een van de grootste lessen die ik heb geleerd is dat het niet volstaat om producten te maken waar mensen van houden. Privacy en veiligheid moeten vanaf het begin in het metaverse worden ingebouwd. Hetzelfde geldt voor interoperabiliteit. Daarvoor is niet alleen innovatief technisch werk nodig (hij verwijst naar zijn steun aan cryptomunten en NFT's, nvdr), maar het vraagt ook nieuwe vormen van bestuur. Bovenal moeten we ecosystemen helpen creëren die meer mensen in staat stellen er niet alleen als consument, maar ook als creator van te genieten.”
 
“Wij creëren geen diensten om geld te verdienen, wij verdienen geld om betere diensten te creëren”, herhaalt hij, alsof hij de aantijgingen van Frances Haugen wil weerleggen. “Sociale apps bouwen zal altijd belangrijk voor ons zijn, en er is nog veel te doen. Maar dat is lang niet alles wat we doen. In ons DNA zit dat we technologieën bouwen om mensen samen te brengen. Het metaverse is de volgende grens voor het verbinden van mensen, net zoals sociale netwerken dat waren in onze begindagen. Voortaan zullen we metaverse-first zijn, niet Facebook-first. Dit betekent dat je na verloop van tijd geen Facebook-account meer nodig zal hebben om onze andere diensten te gebruiken.”
 
Los van deze toekomstvisie die Zuckerberg afschildert, zou je kunnen zeggen dat Meta deel uitmaakt van de initiatieven die de groep de laatste tijd neemt om de puinhoop waarin Facebook zich bevindt te doen vergeten, in een poging om het vertrouwen van de gebruikers terug te winnen en dat van zijn investeerders te behouden.
 
Tijdens zijn presentatie van de financiële resultaten voor het derde kwartaal benadrukte Zuckerberg ook hoe belangrijk het is om jongeren onder de 25 weer op Facebook, Instagram en WhatsApp te krijgen en zo de financiële duurzaamheid van het bedrijf te verzekeren. Meta zou moeten helpen, aangezien het metaverse een concept is dat gamers al vrij vertrouwd in de oren zal klinken.

Archief / MEDIA