Fr


Close

MEDIA

Netflix werft twee keer meer abonnees dan vorig jaar

Donderdag 21 Oktober 2021

Netflix werft twee keer meer abonnees dan vorig jaar

Netflix heeft zijn resultaten voor het derde kwartaal bekendgemaakt. Daaruit blijkt een stijging van bijna 4,4 miljoen abonnees voor deze periode (vs. 2,2 miljoen in 2020). Daarmee bedraagt het totale aantal 214 miljoen abonnees; bovendien steeg de gemiddelde opbrengst per abonnee met 7%. Tijdens de periode in kwestie boekte de groep een omzet van 7,5 miljard dollar (+16%), goed voor een nettowinst van 1,4 miljard dollar (+83%).
 
Wat de inhoud betreft, waren de meest bekeken series (in de eerste vier weken van hun release) seizoen 5 van ‘La Casa de Papel’ en seizoen 3 van ‘Sex Education’. Die werden bekeken door respectievelijk 69 miljoen en 55 miljoen geabonneerde gezinnen. Bij de films zetten ‘Sweet Girl’ (69 miljoen) en ‘Kissing Booth’ (59 miljoen) soortgelijke prestaties neer.
 
In zijn rapport wijst Netflix uiteraard op het wereldwijde en historische succes van ‘Squid Game’, dat al door 142 miljoen gezinnen bekeken werd en nummer één staat in 94 landen, waaronder de Verenigde Staten.
 
Dat succes slaat trouwens over naar andere platformen: volgens Netflix zijn de clips en memes die geïnspireerd zijn op de Koreaanse serie in totaal meer dan 42 miljard keer bekeken op TikTok.
 
Tot slot buigt het verslag zich over de concurrentieomgeving waarin Netflix opereert en omschrijft het zichzelf als "een vrij kleine speler"; het haalt Nielsen-cijfers aan voor de Amerikaanse markt waar het marktaandeel van streaming 28% bedraagt (tegenover 26% voor broadcast en 38% voor kabel). Binnen dit segment heeft Netflix net als YouTube een aandeel van 6% (tegenover 3% voor Hulu, 2% voor Prime, 1% voor Disney en 9% voor andere spelers).

Archief / MEDIA