Fr

MEDIA

WarnerMedia en Discovery fuseren

Maandag 17 Mei 2021

WarnerMedia en Discovery fuseren

Herzien de Amerikaanse telco’s hun strategie inzake convergentie? Na de verkoop van Yahoo! En AOL door Verizon, kondigtde het Amerikaanse concern AT&T gisteren de fusie aan van zijn mediadivisie (waartoe onder andere CNN, HBO en WarnerBros behoren) met de Discovery-groep (het moederbedrijf boven zenders als Discovery en Eurosport). Samen zullen die een afzonderlijk en nieuw entertainmentbedrijf vormen dat dankzij de slagkracht van de meer dan 100 mondiale mediamerken de strijd wil aangaan met Netflix en Disney+.

AT&T had Time Warner drie jaar geleden overgenomen voor 85 miljard. Hij ontvangt voor de deal 43 miljard dollar en zal 71% van de aandelen in het nieuwe bedrijf in handen hebben; de overige 29% zal in handen zijn van Discovery. Hoe de nieuwe groep gaat heten, is nog niet bekend, maar hij zal worden geleid door Discovery-topman David Zaslav.

John Stankey, CEO van AT&T: “Deze overeenkomst verenigt twee entertainmentleiders met complementaire sterke punten op het gebied van content en positioneert het nieuwe bedrijf als een van de leidende wereldwijde direct-to-consumer streamingplatforms. Het zal de fantastische groei en internationale lancering van HBO Max ondersteunen met de wereldwijde voetafdruk van Discovery en efficiëntie creëren die opnieuw kan worden geïnvesteerd in het produceren van meer geweldige inhoud om consumenten te geven wat ze willen.”

Ter herinnering, in Vlaanderen zijn de producties van HBO sinds 10 mei te zien op Streamz (nadat ze in het verleden al te bekijken waren via Telenet Pla), dankzij een deal die drie weken geleden bekendgemaakt werd, zonder precisering over de duur van de overeenkomst, waardoor het niet meteen duidelijk is of en wanneer HBO Max in België zou worden gelanceerd.

Archief / MEDIA