Fr

MEDIA

Netflix heeft een dipje

Woensdag 21 April 2021

Netflix heeft een dipje

De groei van Netflix, die een flinke boost kreeg door de lockdown in 2020, lijkt dit jaar veel minder gunstig te zijn. Mede door het gebrek aan nieuwe inhoud en het feit dat bepaalde markten verzadigd geraken door de toegenomen concurrentie, registreerde Netflix een toename van ongeveer 4 miljoen abonnees in het eerste kwartaal, na een winst van 8,5 miljoen in het laatste kwartaal van 2020. Reed Hastings, CEO van Netflix, had al gewaarschuwd voor dit risico op vertraging, maar hij gokte nog steeds op 6 miljoen extra abonnees.
 
In totaal heeft Netflix bijna 208 miljoen betalende abonnees (+14%). De omzet steeg met 24% tot meer dan 7 miljard dollar. Het nettoresultaat klokte af op 1,7 miljard dollar en overtrof de verwachtingen, maar dat lijkt de groeivertraging in de ogen van beleggers niet te compenseren, aangezien het aandeel fors daalde bij de aankondiging van de cijfers.
 
Bovendien verwacht Netflix slechts één miljoen nieuwe abonnees voor het huidige kwartaal, tegen 10 miljoen vorig jaar op hetzelfde moment - wat de slechtste prestatie in zijn geschiedenis zou zijn. De wereldleider hoopt echter op een herstel vanaf de zomer, met name dankzij de terugkeer van populaire series als ‘La Casa de Papel’.

Archief / MEDIA