Fr

MEDIA

Roularta neemt de aandelen van Bayard over in Belgomedia en Senior Publications Nederland

Vrijdag 26 Maart 2021

Roularta neemt de aandelen van Bayard over in Belgomedia en Senior Publications Nederland

Roularta Media Group staat nu alleen aan het roer van Belgomedia, uitgever van Télépro en Plus (evenals Frau im Leben en G-Geschichte in Duitsland via lokale dochterondernemingen), en Senior Publications Nederland (SPN), uitgever van Plus Magazine in Nederland.

De groep heeft de 50% van Bayard Presse (gedurende 30 jaar zijn partner) in beide bedrijven overgenomen. Tegelijkertijd bezit Roularta nu ook 100% van de aandelen van de Franse groep in Press Partners, uitgever van de Nederlandse site gezondheidsnet.nl.

Deze acquisities vertegenwoordigen een omzet van meer dan 30 miljoen euro (de betrokken bedrijven stellen 160 mensen tewerk) en versterken de aanwezigheid van Roularta in Nederland en Duitsland, waar de groep nu marktleider is in media voor 50-plussers.

Plus Magazine is het grootste maandblad van Nederland met een verkoop van 217.123 exemplaren, waarvan 89% uit abonnementen. Het bereikt 1,304 miljoen lezers (print + digitaal). De titel heeft verschillende afgeleide producten ontwikkeld: + Gezond, het grootste gezondheidsmagazine van Nederland, Plus-puzzels, maar ook specials, cruises en reizen, online cursussen (Etadoro.nl), verzekeringen, enzovoort.

De uitgeverij SPN bezit 100% van Mediaplus en 50% van 50+ beurs, organisator van de gelijknamige beurs en van de Gezondheidsbeurs, die respectievelijk 100.000 en 45.000 bezoekers per jaar trekken. Deze merken komen bovenop Landleven, dat sinds 2017 eigenaar is van Roularta. Gezondheisnet.nl is de grootste website over gezondheid van Nederland met 2,5 miljoen unieke bezoekers en 190.000 abonnees op de nieuwsbrieven.

In Duitsland verkopen het maandelijkse Plus Magazine en Frau Im Leben respectievelijk 49.599 en 62.700 exemplaren, waarvan 79% via abonnementen, en bereiken ze 1,5 miljoen lezers. Het historische tijdschrift G-Geschichte van zijn kant verkoopt 25.000 exemplaren, waarvan 78% ook via abonnementen. De titel bestaat in het Nederlands (G-Geschiedenis) en wordt verkocht in België.

Xavier Bouckaert, CEO van Roularta: “Het bedrijfsmodel van RMG blijft verschuiven van B2B-inkomsten naar B2C-inkomsten. Deze verschillende merken hebben in totaal 378.000 abonnees en het B2C-aandeel vertegenwoordigt 85 tot 90% van hun inkomsten.”

Archief / MEDIA