Fr

MEDIA

DPG Media publiceert recordbalans voor 2020

Donderdag 18 Maart 2021

DPG Media publiceert recordbalans voor 2020

Een omzetstijging van 8% tot 1,766 miljard euro, een EBITDA dat toeneemt met 31% tot 339 miljoen, een bedrijfsresultaat dat met 38% stijgt tot 254 miljoen voor een nettoresultaat van 178 miljoen euro (+39%). Corona heeft duidelijk de werking bij DPG Media niet te hard verstoord in 2020.  

Op de drie groepsmarkten en inzake omzet genereert Nederland 1,053 miljard, België 673 miljoen en Denemarken 107 miljoen. Hun respectieve Ebitda bedraagt 202 miljoen, 126 miljoen en 10 miljoen.   De reclame-inkomsten dalen met 5% (bij courante perimeter, rekening houdend met de integratie van Sanoma Media Netherlands) of met 13% bij constante perimeter en klokken af op 471 miljoen euro. Dat is minder dan een derde van de totale omzet.  

De inkomsten uit de B2C markt bedragen 820 miljoen - DPG gaat prat op 3,6 miljoen abonnees (+2%) op zijn kranten en magazines. Online diensten brengen 130 miljoen op (+10%), waarvan 71 miljoen voor de Nederlandse verzekeringssite Independer die onlangs ook in België gelanceerd werd. De rest - 345 miljoen - wordt opgeleverd doro andere activiteiten (handel, mobile, druk en distributie).  

Vermelden we tot slot nog dat in 2020 het bereik van HLN.be met 30% steeg tot 2,8% dagelijkse bezoekers. Nog steeds geen cijfers voor Streamz daarentegen. DPG meldt enkel dat de VTM-zenders en streamingplatformen elke dag meer dan 3 miljoen Vlamingen bereiken.
Christian Van Thillo, executive chairman DPG Media: "Toen de eerste lockdowns werden afgekondigd en adverteerders massaal hun campagnes annuleerden, vreesden we voor een erg moeilijk jaar, maar het is heel anders gelopen. De hele bevolking is tijdens deze crisis online gegaan om zich te informeren, om te communiceren, winkelen en werken. Onze groep die al jaren investeert in een doorgedreven digitalisering heeft daar de vruchten van geplukt. Afgelopen jaar heeft wederom bewezen dat onze media ertoe doen en dat onze strategie werkt. We hebben ingezet op schaalvergroting om slagvaardig en weerbaar te zijn, de digitale transformatie van onze media is aardig aan het lukken en de online services zijn een belangrijke groeipoot voor de groep geworden. We kijken met vertrouwen naar de toekomst en hopen onze collega's snel weer te mogen ontvangen in onze kantoren."

Archief / MEDIA