Fr

MEDIA

Zei iemand AVOD?, door Fred Bouchar (MM)

Zondag 22 November 2020

Zei iemand AVOD?, door Fred Bouchar (MM)

Tijdens de presentatie van TV Key Facts van RTL Ad Connect, die onder andere toont hoe ‘total video’ zich de afgelopen negen maanden heeft gedragen en toekomstperspectieven voor de sector probeert te schetsen, beschreef Jean-Baptiste Moggio, head of marketing van de regie onder leiding van Stéphane Coruble, eerst de huidige omstandigheden. Hij verwees naar de theorie van de zwarte zwaan van Nassim Nicholas Taleb en herinnerde aan het belang van een constante opvolging van de televisie- en videobereikcijfers, zodat adverteerders een zo nauwkeurig mogelijk beeld van de werkelijkheid krijgen.
 
De eerste bevinding van het rapport toont zoals verwacht dat de tv-kijktijd aanzienlijk is toegenomen op de vijf grootste Europese markten (Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië en het Verenigd Koninkrijk): van 3u25 in 2019 naar 4u46 in 2020. Tegelijk steeg ook het aantal abonnees op VOD-diensten: er zijn er 40,5 miljoen meer in West-Europa.
 
Jean-Baptiste Moggio merkte verder op dat gezinnen nu op meer dan één dienst geabonneerd zijn, maar wees ook op een keerzijde: “We zien zeker het succes van SVOD, maar uit consumentenonderzoeken blijkt dat de budgetten van mensen beperkter worden en dat velen bereid zouden zijn om platformen te kiezen die hun gratis inhoud zouden aanbieden in ruil voor reclame.”
 
Net als het onlangs gelanceerde Peacock in de Verenigde Staten, vertrouwen steeds meer nieuwe diensten op advertenties bovenop of in plaats van een abonnement. Hierdoor kunnen ze ondanks een kleinere catalogus ook kijkers aantrekken.
 
Het nieuwe NBCUniversal-platform heeft inderdaad besloten om zijn model te mixen: klanten kunnen de prijs van hun abonnement halveren als ze instemmen met reclame. Ze kunnen zelfs toegang krijgen tot een gratis aanbod, maar dat is veel beperkter. Peacock liet zich inspireren door de pionier Hulu. Die heeft al vijf jaar een freemium aanbod. Vandaag wordt het aandeel gratis gebruikers op het platform van Disney geschat op 70%.
 
En terecht: een studie van The Trade Desk en Yougov begin dit jaar boog zich over wat Amerikanen 'abonnementsmoeheid' hebben genoemd: de toename van het aantal betalende abonnementen heeft ertoe geleid dat consumenten het wat beu zijn hun portemonnee boven te halen. Noch hun aandacht noch hun centen zijn eindeloos oprekbaar. Volgens de Digital TV Research zou Video on Demand advertising tegen 2024 dan ook verdubbelen tot 50 miljard euro in 138 landen.
 
Laten we niet vergeten dat AVOD ook het model is dat door Franstalige operatoren is gekozen: RTBF met Auvio en RTL met RTL Play, terwijl DPG en Telenet met Streamz mikken op SVOD, terwijl DPG Media ook AVOD koos voor VTM GO, "met stip het grootste VOD-platform van het land", aldus Ben Jansen, CCO van DPG Media.

Archief / MEDIA