Fr
Close

MEDIA

IDFA opt-in: Apple blijft bij z'n beslissing maar laat de tijd

Zondag 6 September 2020

IDFA opt-in: Apple blijft bij z'n beslissing maar laat de tijd

Ook al is Apple van plan om steeds meer in te zetten op privacy, zoals blijkt uit de nieuwste TBWA-campagne die we elders in dit nummer voorstellen, stelt Apple de implementatie uit van een functie die mobiele applicaties verplicht gebruikers de toestemming te vragen om ze te volgen. Tot 2021 om precies te zijn. Deze aanpassing baart zowel Facebook zorgen als de uitgevers die afhankelijk zijn van targeted advertising.
 
Ter gelegenheid van de nakende release van zijn iOS 14 was Apple van plan om van de IDFA (IDentification For Advertisers) een opt-in-functie te maken, waardoor gebruikers kunnen kiezen of ze al dan niet akkoord gaan met tracking via deze geanonimiseerde ID.
 
Volgens Facebook, en op basis van simulaties uitgevoerd door het sociale netwerk, zou deze maatregel meer dan 50% aan inkomstenverlies kunnen veroorzaken, als de personalisatie van mobiele reclamecampagnes verwijderd zou worden.
 
Apple blijft er echter van overtuigd dat "technologie het fundamentele recht op respect voor het privéleven moet beschermen". "Dit betekent dat gebruikers de tools krijgen om te begrijpen welke apps en websites hun gegevens kunnen delen met andere bedrijven voor reclamedoeleinden, en dat ze de optie moeten hebben om hun toestemming in te trekken.”

Archief / MEDIA