Fr
Close

MEDIA

Peter Vindevogel (Streamz): "We richten ons tot kijkers van 2 tot 95 jaar"

Zondag 6 September 2020

Peter Vindevogel (Streamz):

Zoals aangekondigd start op 14 september Streamz, het nieuwe betalende streamingplatform van DPG Media en Telenet. Dat verleent toegang tot nieuwe lokale fictiereeksen van VTM, SBS/Woestijnvis en Een, aangevuld met Streamz Originals en een uitgebreid internationaal aanbod. Tekst en uitleg door Kris Vervaet (CEO DPG Media en voorzitter van de raad van bestuur van Streamz) en Peter Vindevogel (CEO Streamz).  

Waarom was het zo belangrijk om een nieuwe streamingdienst op te zetten?
Kris Vervaet: Zoals je weet, liepen we al heel lang rond met plannen voor een eigen SVOD-dienst. Vlamingen houden nu eenmaal heel veel van lokale content. Het is belangrijk om de toekomst van het medialandschap te verzekeren en betekent ook extra financiering voor de creatie van lokale content. Dat ook de VRT zijn medewerking verleent, is een extra troef. Voor hen is het niet alleen een manier om te beantwoorden aan hun roeping als openbare omroep, maar ook een extra bron van inkomsten. 
Ik denk dat we gerust mogen stellen dat dit een mijlpaal is in de Vlaamse mediageschiedenis. 

Waaruit zal het aanbod precies bestaan?  


Peter Vindevogel: Het aanbod zal bestaan uit verschillende pijlers. Om te beginnen zal Streamz nieuwe lokale fictiereeksen van VTM, SBS/Woestijnvis en Een in preview aanbieden. Daarnaast zullen er ook Streamz Originals te zien zijn, dus producties die speciaal voor het platform gemaakt werden, aangevuld met internationale content, onder andere (maar niet alleen) van HBO, Universal en CBS. Verder bieden we ook heel wat uit de catalogus van VTM, SBS en de VRT.  

Streamz zal ook een belangrijk kidsluik omvatten, met een aparte kidszone, net zoals content voor jongeren en tieners. Ook voor deze laatste groep trekken we de lokale kaart, onder andere dankzij een samenwerking met de makers van Tagmag, Blackpills en wtFock dat op Streamz te zien zal zijn. We richten ons met andere woorden tot kijkers van 2 tot 95 jaar.  

In totaal gaan we van start met meer dan 1000 titels en we willen in de toekomst gemiddeld uitpakken met een lokale nieuwigheid per maand. Dit najaar kunnen we al meteen elf exclusieve previews voorstellen, waaronder De Bende van Jan De Lichte (VTM), Fair Trade (VTM), Mijn Slechtste Beste Vriendin (Vier), Black-out (Eén) en Free Love Paradise (VTM 2).  

Het hele aanbod zal beschikbaar zijn vanaf 14 september. Kijken kan via de nieuwe Streamz tv-app of via digitale TV van Telenet. Play-klanten worden automatisch Streamz. Anderen kunnen kijken via vier gelijktijdige HD-streams, per abonnement kunnen er 5 kijkprofielen aangemaakt worden, waaronder een specifiek profiel voor kids, met gratis testperiode van 2 weken. Een abonnement kost 11,95 euro per maand. Cinefielen kunnen kiezen voor Streamz+ dat extra toegang verleent tot een grote filmcatalogus. Dat kost maandelijks 19,95 euro.  

Zowel VTM als de VRT hebben met VTM GO en VRT Nu al een sterk gratis online platform. Ook SBS werkt aan het zijne. Hoe gaan die naast Streamz voortbestaan?  

Kris Vervaet: De manier waarop we vandaag audiovisuele content consumeren, is veranderd. Lineair, AVOD en SVOD kunnen naast elkaar bestaan en elkaar versterken. De precieze inhoud van de platformen zullen we herbekijken, maar in het algemeen kun je stellen dat de previews en de binge watch waardige content, zoals Walter Presents op VTM GO bijvoorbeeld, verhuizen naar Streamz. VTM GO zal zich veeleer positioneren als een gratis catch-up platform waar iedereen alle programma's van VTM, VTM 2, VTM 3 en VTM 4 live kan kijken of kan herbekijken, aangevuld met enkele exclusieve VTM GO titels, die een verlengde zijn van de lineaire programma's. VRT Nu zou een vergelijkbare beweging moeten maken.  

Ondertussen hebben de meeste Vlamingen al een streamingabonnement. Waarom zouden ze er een tweede bijnemen?  

Kris Vervaet: Vlaanderen loopt achter op de streamingmarkt en onderzoek op rijpere markten, zoals in Scandinavië, toont dat gezinnen gemiddeld twee tot drie streamingabonnementen nemen. Wij willen daar een van zijn, uitgroeien tot de lokale referentie. Vandaar dat het zo belangrijk is dat we alle audiovisuele spelers aan boord hebben: Telenet en DPG Media binnen de joint-venture, met de VRT als bevoorrechte partner.  

Wat is jullie doelstelling op korte termijn?  

Peter Vindenvogel: We investeren, dus we geloven in groei, maar een concrete target plakken we daar niet op. We gaan van start met de meer dan 400.000 abonnees van Telenet Play en een team van een twintigtal medewerkers: technische mensen, marketing- en communicatiespecialisten en content kenners. Samen met onze partners willen we met Streamz de toekomst van de lokale fictie verzekeren en inspelen op de nieuwe manier waarop audiovisuele content gemaakt en geconsumeerd wordt.

Archief / MEDIA