Fr

MEDIA

Angst of activisme? Het moment om te tonen waar jullie voor staan, door Karin De Bruyn (co-Founder, Spectra.rocks)

Vrijdag 13 Maart 2020

Angst of activisme? Het moment om te tonen waar jullie voor staan, door Karin De Bruyn (co-Founder, Spectra.rocks)

Lieve merken,
 
Doe het nu toch niet? Ga niet op de rem staan, maar pas het nu eindelijk eens toe. Weet u het nog? ‘Think Differently’, we waren er ooit gek op.
 
Een klein gedachtenexperiment. Stelt u zich even het volgende voor. U hebt een kleine kruidenierszaak in een leuk dorpje en de zaken gaan goed. Als uw oude mama hulp nodig heeft, zou u dan geen boodschappen laten leveren zonder de levering aan te rekenen? Als een van uw leveranciers opeens een tijdelijk probleem heeft, helpt u dan of stuurt u de gerechtsdeurwaarders uit? En als er zich in dat dorpje een ramp voordoet, zou u dan meehelpen of afzijdig blijven?
 
Al in 2018 hoorde ik het gebruik van  de term ‘brand activism’ toenemen. Merken probeerden zich te mengen in betekenisvolle, conversaties. Noem het de maatschappelijke rol, of de maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen.
 
Op dit moment speelt zich in onze wereld – jullie wereld – een probleem af, waar er geen wij- en zijkant meer aan is. Dit is het moment voor merken en adverteerders om te tonen waar jullie echt toe in staat zijn, tijd om de mouwen op te stropen en blijk te geven van echt engagement.
 
Het is niet uit het nieuws weg te slaan. Merken die hun campagnes en initiatieven ‘on hold’ zetten. Voor evenementen valt dat uiteraard te begrijpen. Maar voor het overige kun je je de vraag stellen of het echt wel zo verstandig is. Waarom zouden we niet eens nadenken over hoe we wel relevant kunnen zijn in deze tijd?  Waarom zouden we niet echt ‘out of the box denken’ en meewerken aan een ‘actieve reset’ van onze systemen. Al was het maar om ons voor te bereiden op een echt ‘brave new world’.
 
Spreek, geef terug, wees dapper en durf mee te werken aan intiatieven die ons helpen, die ervoor zorgen dat we een andere mindset krijgen en uiteindelijk een nieuw soort sociaal gedrag zouden kunnen opstarten. U mag mij naief noemen maar daar geloof ik in. Echt sterke merken denken na over hoe ze angst kunnen wegnemen, eerder dan er van te profiteren. Ze geven iets terug aan diegenen die hen ooit vertrouwden toen alles nog simpel was. Uw verantwoordelijkheid als merk gaat nu even niet alleen naar shareholder value, niet over bottom line, of over krampachtig verdedigen wat ooit werkte. Dit is uw moment om dat merk te zijn dat echt begrijpt wat ‘brand activisme’ is. Een ongelofelijk moment om kracht te tonen, eerder dan gulzigheid. Deze wankele en onzekere situatie is het perfecte decor voor impact. Het is niet het moment om campagnes ‘on hold ‘ te zetten omdat u, verblind door paniek, niet meer ziet welke volgende ‘trend’ u nu weer zou moeten volgen.
 
Dit is uw unieke kans om te luisteren en de angsten, de bezorgdheid en de emotionele behoeftes te horen van de ouderen, de kwetsbaren, de eenzamen en de jonge gezinnen. Dit is uw moment om met echte oplossingen te komen en weg te blijven uit de korte termijn denkpistes van uw normale comfortzone.
 
In plaats van te panikeren bij het vooruitzicht dat de normale koopcyclus en de weg naar uw winkels niet zal gevonden worden, is het tijd om uw menselijke oplossingen naar voor te schuiven. Uw menselijke kant. En alles te herdenken. Ik werd echt geraakt door het verhaal en het intiatief van Esselunga, een Italiaanse retailketen, die toonde dat merkbeloftes ook kunnen geconcretiseerd worden in kleine mooie acties. In goede daden, ook al klinkt dat klef. Lees het hier. Ze namen hun verantwoordelijkheden, en waren er voor hun gemeenschap. Ze leverden aan de ouderen zonder dat aan te rekenen. Ze openden kredietlijnen voor hun leveranciers en ze ondersteunden de lokale healthcare initiatieven.
 
Ga niet op de rem staan. Rethink! Zoek nieuwe einders op.
#forcarenotforprofit

Archief / MEDIA