Fr

PARTNER CONTENT

Versmarkt Cru legt solide basis voor verdere groei

Dinsdag 22 Oktober 2019

Versmarkt Cru legt solide basis voor verdere groei

Wat begon als een droom van een paar gepassioneerde foodies binnen Colruyt Group, groeide op vijf jaar tijd uit tot een succesvol marktconcept voor wie houdt van goed eten.

Marketingverantwoordelijke Sandra Michiels en Content Creator Emilie Bossens leggen uit hoe Cru zijn merkbelofte in de voedingsmarkt waarmaakt.

Wat maakt Cru complementair met andere winkelformules bij Colruyt Group?
Sandra Michiels:
Bij Cru staan het product, de kwaliteit en de smaak voorop. Onze klanten hebben echt een passie voor voeding. Ze hechten belang aan de herkomst van een product en willen dat het goed gemaakt is. Soms is er wel een overlap met andere winkelformules binnen de groep, zoals met Bio-Planet, maar verschilt de motivatie van de bezoekers. Bij hen is bio een voorwaarde, bij ons een middel. Mensen worden zich de laatste jaren weer meer bewust van de kleine dingen in het leven. Innerlijke waarden zijn belangrijker, tijd voor jezelf, genieten … Zo staan ze ook meer stil bij de herkomst van producten. Daar spelen wij met het aanbod in onze markten op in.    

Hoe pak je je marketing aan wanneer de kwaliteit van je producten voorop staat?
Emilie Bossens:
Onze grootste uitdaging is klanten bewust maken van de waarde van voeding. Hoe doen we dat? We vertellen over de meerwaarde: dat de garnalen in België gepeld worden bijvoorbeeld. Of de appelsienen niet door de wax gehaald zijn voor extra glans. We laten de producent zelf aan het woord in onze communicaties en op de markt.  
 
Sandra Michiels: Klanten stappen geleidelijk aan in ons concept, ontdekken product per product. Laten ‘Proeven’ is dan ook onze belangrijkste marketingtool. En niet alleen op onze markt, onze trouwe klanten krijgen ook regelmatig producten cadeau voor thuis. Kortingen geven we niet omdat we willen dat de waarde van het product behouden blijft. Het werk en de tijd die eraan besteed worden om het op een natuurlijke manier en een normaal tempo te laten groeien, daar hechten we belang aan.
 
Wat is het voordeel van een kleinschalige winkelformule als ‘Cru?
We staan heel dicht bij onze klanten, krijgen heel open feedback. Zo kunnen we echt inspelen op wat bij hen leeft. Die wisselwerking vind ik ontzettend belangrijk. En het is echt fijn: voor onze klanten, die we zo dicht mogelijk bij de producent plaatsen, maar ook voor ons. De externe communicatie verloopt vooral digitaal, in de markt voorzien we een seizoenskrant met inspiratie en achtergrond bij de producten.
 
Emilie Bossens: We zijn een echte KMO binnen Colruyt Group. Iedereen kent iedereen en de betrokkenheid is groot. Tijdens de wekelijkse meeting hoor je snel wat er leeft bij logistiek of aankoop en kan je daar met je marketing op inspelen. Als marketeer ben je hier een echte allrounder en werk je heel flexibel. Als een product door slecht weer bijvoorbeeld niet beschikbaar is, pas ik dat de dag zelf nog aan in de nieuwsbrief voor onze klanten. Ik trek ook naar de markt om ter plaatse ideeën te sprokkelen, foto’s te nemen of een handje mee te helpen tijdens drukke periodes zoals eindejaar.
 
Staan jullie als merk nog op dezelfde manier gepositioneerd als bij de start of is er een evolutie?
Sandra Michiels:
Onze merkpropositie is de afgelopen 5 jaar niet veranderd, maar achter de schermen zijn we wel geëvolueerd. Naar meer efficiëntie en kostenbewustzijn, een logisch gevolg van die groei. We doen nu ook meer beroep op interne partners. Onze mayonaise bijvoorbeeld maken we nu niet meer in eigen keuken, maar op de centrale productiesite van Colruyt Group. Wel op dezelfde manier, volgens dezelfde receptuur en onder toezicht van onze kok. Door de groei moet je gewoon een aantal dingen anders aanpakken.

We zijn volop bezig met prognoses: hoe kunnen we beter voorspellen wat de klant nodig heeft. We zijn gestart met portfolio management, brengen onze waardeketen in kaart en doen een strategische oefening. Daarvoor kunnen we beroep doen op de expertise van Colruyt Group.   
 
Wat zijn de ambities?
Om nog meer klanten fan te laten worden van goede producten. Zowel op onze bestaande markten, als door te groeien en een vierde markt te kunnen openen.  We willen ons assortiment nog meer verdiepen en kijken hoe we met onze producten voorop kunnen blijven. Want als een product de standaard wordt, gaan wij weer verder kijken.
 
Wil jij ook impact hebben in je job bij Colruyt Group? Bekijk de mogelijkheden voor jou op jobs.colruytgroup.com.

Archief / PARTNER CONTENT