Fr

MEDIA

Google presenteert Trust & Safety Ads Report

Donderdag 14 Maart 2019

Google presenteert Trust & Safety Ads Report

In het kader van de Coalition for better ads en gezien de belangrijke rol die het speelt in de veiligheid van het digitale ecosysteem, investeert Google in de bescherming van gebruikers, adverteerders en uitgevers. Deze week maakte de internetgigant voor de zevende keer een stand van zaken op betreffende de in 2018 geleverde inspanningen.
 
Marc Howe, managing director, EMEA Agencies: “Vertrouwen is fundamenteel in ons ecosysteem. Dat is gebouwd op transparantie en technologie. Er komen steeds nieuwe bedreigingen en er zullen altijd spelers met slechte bedoelingen zijn die zich aanpassen. Daarom evolueren de regels voortdurend en moeten wij proberen hen steeds voor te blijven.”
 
Zo introduceerde Google vorig jaar 31 nieuwe ad policies om misbruiken tegen te gaan (onder andere met betrekking tot de verkiezingen). 2,3 miljard ‘bad ads’ werden offline gehaald, omdat ze strijdig waren met bestaande en nieuwe regels. Dat komt overeen met ongeveer zes miljoen ‘slechte’ verwijderde advertenties per dag. Een gigantisch aandeel daarvan waren phishing ads, 58,8 miljoen om precies te zijn.

Google maakt tegelijk ook jacht op de spelers achter deze vele bad ads. “We moeten het probleem bij de wortel aanpakken”, zegt Howe daarover. Daarom zetten we machine learning technology en artificiële intelligentie in, zodat het mogelijk wordt ‘badness’ op zeer ‘granulair’ te definiëren.” Zo identificeerde Google bijna een miljoen slechte adverteerdersaccounts en lanceerde het 330 tools om slechte advertenties ook op paginaniveau op te sporen. Aldus werden 28 miljoen pagina’s verwijderd. Tegelijk probeert Google (goedbedoelende) adverteerders ook te helpen om hun advertenties policy compliant te maken, onder andere door een nieuwe Policy Manager in Google Ads.
 
Op het vlak van brand safety verwijderde Google advertenties van ongeveer 1,2 miljoen pagina’s, meer dan 22,000 apps en ongeveer 15.000 sites wegens inbreuken op policies. “Belangrijk om te weten dat 98% van al die content verwijderd wordt voor hij getoond wordt”, aldus Marc Howe nog.
 
Op de vraag hoeveel geld het bedrijf misloopt door deze slechte advertenties te weigeren, kon of wilde Howe niet antwoorden. “Wat het bedrag ook is, het is noodzakelijk om ons bedrijf, de reclamesector en het vrije internet te beschermen", besloot hij.

Archief / MEDIA