Fr

MEDIA

Brand Safety: pedofielen misbruiken algoritme van YouTube

Donderdag 21 Februari 2019

Brand Safety: pedofielen misbruiken algoritme van YouTube

Een video van 20' die enkele dagen geleden op YouTube gepost werd door ene Matt Johnson en die ondertussen al meer dan twee miljoen views haalde, brengt het platform van Google alweer in verlegenheid. Hij leidde tot een nieuwe golf van boycots door adverteerders.

In de toch wel ongelooflijke video legt de YouTuber uit hoe het aanbevelingsalgoritme van YouTube de uitwisselingen tussen pedofielen vergemakkelijkt en hen in staat stelt links te publiceren naar echte pedofiele content in de comments onder YouTube-video’s waar kinderen in voorkomen. Matt Watson benadrukt dat het aanbevelingsalgoritme van YouTube automatisch andere soortgelijke video’s voorstelt aan iedereen die er eentje bekeken heeft. Hij toont ook dat de reclame die verschijnt naast deze video’s voor grote familiemerken als McDo, Disney of Nestlé is, zonder dat deze merken zich bewust zijn van deze praktijken.

Uiteraard deed de affaire veel stof opwaaien. Meerdere Amerikaanse media melden dat adverteerders als Disney en Nestlé, maar ook Epic Games (van het videogame Fortnite) hun reclame van YouTube verwijderd hebben.

Google heeft gereageerd door aan te kondigen dat zowat 400 YouTube-accounts en kanalen verwijderd werden, met inbegrip van tientallen video’s die weliswaar legitieme bedoelingen hadden, maar wel minderjarigen in gevaar brachten. Het platform zegt ook dat het de comments onder tientallen miljoen video’s met minderjarigen gedeactiveerd heeft.

Archief / MEDIA