Fr

MEDIA

Anthem, door Griet Byl (MM)

Zondag 16 Februari 2020

Anthem, door Griet Byl (MM)

Vorige week reikte VIA zijn allereerste Soniq Award uit. Die viel te beurt aan ‘Da ta ta’ van mortierbrigade en Sonhouse voor Mobile Vikings. Het zal beslist wat gekost hebben om de rechten van het oorspronkelijke en ooit bijzonder populaire nummer (door de Duitsers van Trio gecomponeerd op een doordeweekse Casio VL1) te kopen, maar het resultaat loont de moeite. De geniale campagne illustreert immers hoe doeltreffend sonic branding kan zijn: de lichtjes rebelse toon van de grappige lyrics past perfect bij het imago van het telefoniemerk en eens je de aanstekelijke song gehoord hebt, krijg je hem op geen enkele manier nog uit je oor.

Eerder op de avond kwamen Cedric Engels (Sonhouse) en Matt Hopper (Trisonic Londen) die allebei prat kunnen gaan op een unieke expertise, bakken talent en een feilloze muzikale intuïtie, de basisprincipes van hun vak en respectieve productiehuizen uit de doeken doen. Eerstgenoemde illustreerde op treffende en soms erg grappige wijze de kracht van het geluid (zo leerden we onder andere het verschil horen tussen het uitgieten van koud en warm water). Laatstgenoemde gaf het aandachtige publiek vijf vuistregels mee voor een succesvolle audio branding: denk op lange termijn, onderscheid je, maar wees consistent, pas je aan platform en gelegenheid aan en ga mee met je tijd. Al bij al erg voor de hand liggend advies, wat niet betekent dat de hele sector het ook consequent toepast. Tot slot toonde Rose Beaumont van Mastercard hoe het financiële merk erin slaagde om voortaan met een naamloos logo en een zeer herkenbaar audiodesign door het leven te gaan. Indrukwekkend en overtuigend.

Dat vonden ook de mediaplanners in de zaal. Audio zit dan ook in de lift, maar dat wist je natuurlijk al: zowel de traditionele radio, die dankzij nieuwe technologieën als DAB+ nog meer beluisterd wordt, als alle andere verwante toepassingen en consumptievormen, personal assistants, podcasts en hoorspelen inbegrepen.

Echt nieuw zijn die laatste twee trouwens niet. Zo loopt op BBC Radio 4 al 70 jaar (!) de radiosoap ‘The Archers’, ondertussen goed voor zo’n 19.100 (!) afleveringen. Zes dagen per week houdt de reeks die oorspronkelijk bedoeld was om ervoor te zorgen dat de boeren mee waren met de recentste evoluties in de naoorlogse samenleving, een pak Britten in binnen- en buitenland een kwartiertje zoet. “Overheard reality en virtually fake actualities”, aldus omschreef de 100-jarige June Spencer die al sinds 1951 Peggy Archer speelt het concept van het programma. De titelsong is zo bekend dat comedians wel eens grappen dat hij niet zou misstaan als vervanger voor God Save the Queen. Sinds 2007 heeft de reeks zijn eigen podcast. Uiteraard bestaan er fanclubs, boeken, audiobooks, documentaires, een blog, een Facebook-pagina, een Twitter-account, ja zelfs een website met FAQ’s. En weet je wat extra leuk is? Op zondagvoormiddag kun je live luisteren naar de omnibus van de afgelopen week. 75 minuten luisterplezier, bij wijze van perfecte hymne aan de zevende dag, terwijl je onder het genot van een G&T groenten snijdt voor de zondagse lunch en je verbeelding in een parallelle wereld door de Midlands dartelt. Probeer dat maar eens tijdens Thuis!

Archief / MEDIA