Fr

PARTNER CONTENT

Inkutlab wordt Artem

Vrijdag 10 Maart 2023

Inkutlab wordt Artem

Arthur Sedyn en Ferdinand Van Campenhout zijn jeugdvrienden, die besloten ook professioneel hun lot aan elkaar te verbinden. Sinds 2013 bieden ze in hartje Brussel een lasercutdienst voor studenten aan die al snel uitgebreid werd naar professionals.
 
Inkutklab, de combinatie tussen print (INK) en lasercut (CUT), was geboren.
 
Bijna tien jaar later, na een verhuizing en een grondige denkoefening in overleg met elk teamlid, doopte het duo zijn zaak om tot Artem, een referentie naar het Latijnse ‘Secundum Artem’, wat ‘volgens de regels van de kunst’ betekent.
 
Vanwaar deze naamsverandering?
 
Arthur Sedyn: Om te beginnen omdat het een naam is die perfect samenvat wat we zijn en wat we doen, de manier waarop we het vak altijd benaderd hebben.
 
Ferdinand Van Campenhout: De nieuwe naam is ook het logische gevolg van verschillende grote veranderingen in 2022.
 
We begonnen een jaar geleden met een frisse start, nadat we verhuisden naar een pas gerenoveerd gebouw in Brussel, met meer ruimte en nieuwe apparatuur, waardoor we onze productiecapaciteit aanzienlijk konden verhogen.
 
Daarnaast hebben we ons in de aanloop naar afgelopen zomer heel wat vragen gesteld en een grondige strategische denkoefening gevoerd. Dat leidde tot de herformulering van onze doelstellingen voor de komende drie of vier jaar. Een daarvan is dat we ons meer willen openstellen voor de Nederlandstalige markt. Verder hebben we onze missie, onze visie en onze waarden duidelijker geformuleerd.
 
Tegelijkertijd hebben we ook besloten ons kapitaal te verhogen om onze nieuwe strategische, commerciële en digitale ambities te ondersteunen. 
 
Dit alles heeft er uiteindelijk toe geleid dat we ons imago wilden actualiseren en kozen voor een nieuwe positionering, met de nieuwe naam als resultaat. Hetzelfde geldt voor onze gloednieuwe website en de aanwerving van Nederlandstalige projectleiders.
 
Kunnen jullie je missie, visie en waarden even toelichten?
 
Arthur Sedyn: Onze voornaamste missie kan worden samengevat in drie woorden: Materialize your idea’. Wij zijn gepassioneerd door design, architectuur, ets- en druktechnieken, maar wat ons het meest drijft, is de concrete materialisatie tot unieke projecten.
 
Ferdinand Van Campenhout: Wat onze visie betreft, die streeft ernaar om een essentieel bedrijf te worden in de productie van kwalitatieve communicatiedragers, zowel in België als in de rest van Europa.

Arthur Sedyn: Tot slot hebben we twee belangrijke waarden gedefinieerd. Ten eerste, ‘Creativiteit om een uniek onderscheid te maken’. Als we projecten uniek kunnen maken, dan is dat omdat we vooral creatief en innovatief zijn. Met andere woorden, elk lid van het team is intrinsiek creatief, waardoor we het unieke kunnen vinden in elk project dat we aannemen.
 
Ferdinand Van Campenhout: En daarnaast streven we naar ‘Kwaliteit zonder compromissen’. Om dat waar te maken, gebruiken wij de meest innovatieve technieken en de beste machines die op de markt beschikbaar zijn. We zijn compromisloos wat betreft de kwaliteit en de duurzaamheid van de materialen die we selecteren.
 
Wie zijn jullie klanten?
 
Artem beantwoordt aan de behoeften van vele sectoren. Of het nu gaat om de creatie van gepersonaliseerde objecten of structuren en prints op groot formaat, om de zichtbaarheid op het terrein te vergroten of om de bewijzering te versterken: wij kunnen alle soorten projecten uitvoeren.
 
Arthur Sedyn: Van institutioneel tot architecturaal, van sport tot horeca, onze knowhow beantwoordt aan alle behoeften.
 
We werken veel samen met grafici, ontwerpers, schrijnwerkers, communicatie-, event-, marketing- en merkactiveringsbedrijven, … Om nog maar te zwijgen van instellingen, gemeenten, steden en musea, die ook regelmatig een beroep op ons doen.
 
Welke doelstellingen koesteren jullie op middellange en lange termijn?
 
Ferdinand Van Campenhout: Zoals gezegd, willen wij op middellange termijn niet alleen in Brussel en Wallonië, maar ook in Vlaanderen een sleutelbedrijf worden als het gaat om de creatie, ontwikkeling en productie van objecten die als communicatiemiddel dienen. 
 
Arthur Sedyn: Bovendien leggen we momenteel de laatste hand aan een e-shop met producten die we volledig zelf ontwikkelen en die rechtstreeks online personaliseerbaar zullen zijn.
 
Onze klanten zullen hun logo's kunnen uploaden, teksten kunnen schrijven, kleuren kunnen kiezen, enz. Alle instellingen worden door de klanten zelf gemaakt en zijn onmiddellijk zichtbaar op het scherm.
 
Een bedrijf dat bijvoorbeeld op zoek is naar trofeeën om uit te reiken aan het einde van een sportevenement, zal kunnen kiezen uit verschillende modellen. Daarbij zal het ook zijn logo kunnen toevoegen, de naam van de winnaar ingeven, de hoeveelheden valideren, online betalen en ten slotte de bestelling laten leveren...
 
We hebben bijzondere aandacht besteed aan de gebruikerservaring.
 
Ferdinand Van Campenhout: Tegelijk ontwikkelen we een platform dat gespecialiseerd is in lasercut; dat zou tegen eind dit jaar online moeten staan.
 
De gebruiker zal daarop een bestand kunnen uploaden (een logo of iets anders), het materiaal kunnen kiezen waarop hij het wil laten drukken, alsook de dikte ervan, maar ook, en vooral, een online preview krijgen van de gewenste lasercut, allemaal voorzien van een dynamische prijsraming in real time, die evolueert volgens de gekozen parameters.
 
Er zal ook een database met uit te snijden pictogrammen en vormen beschikbaar zijn.
 
Arthur Sedyn: Tot slot is het de ambitie om op langere termijn, dankzij de digitale tools en diensten, in heel Europa gepersonaliseerde producten van zeer hoge kwaliteit en lasercuts op maat te kunnen leveren.
 
Ferdinand Van Campenhout: Op lange termijn hopen wij dat het belang dat wij hechten aan de kwaliteit van onze productie, de herkomst van de materialen en de digitale tools die wij ontwikkelen (en die niet echt bestaan op de markt), zullen uitgroeien tot het handelsmerk van Artem. Dat zal ons onderscheiden van de concurrentie op Europees niveau.
 
Arthur Sedyn: De ambitie achter onze verhuizing naar een atelier van 950m2 in Brussel was om onze klanten een ‘one-stop shop’ in de stad aan te bieden. Aldus willen we de realisatie van hun projecten vergemakkelijken, door op alle niveaus te kunnen dienen, van het grafisch ontwerp over het productiebestand tot de productie en de uiteindelijke installatie ter plaatse. 
 
Dat kan nu, niet alleen dankzij een ultramodern machinepark dat een ongeëvenaarde productiekwaliteit en digitale oplossingen mogelijk maakt, maar ook dankzij hooggekwalificeerde medewerkers.
 
Ferdinand Van Campenhout: Vanaf dag één hebben we ons boven alles gericht op kwaliteit, en vandaag ligt de lat nog hoger.
 
Dat betekent niet dat we duurder zijn, maar wel dat we nu alle ervaring hebben om aan alle soorten verzoeken en klanten te voldoen.
 

Archief / PARTNER CONTENT