Fr

TECH

Een jaar met ChatGPT: tussen chaos en verwondering, door Clo Willaerts

Donderdag 30 November 2023

Een jaar met ChatGPT: tussen chaos en verwondering, door Clo Willaerts

Op 30 november 2022 maakte ChatGPT zijn debuut als prototype. Hoewel niet de allereerste chatbot of pionier in generatieve AI, maakte het meteen furore. OpenAI, de start-up erachter, gooide de tool gratis de wereld in. Binnen twee maanden bereikte het platform een indrukwekkende 100 miljoen maandelijkse gebruikers – iets wat nog nooit eerder is voorgevallen. Nooit eerder bereikte een online platform zo snel zo veel gebruikers. Maar met de populariteit, groeide ook een gevoel van onbehagen. Nog altijd haal je moeiteloos de voorpagina’s met artikels over hoe:

· Landen als Italië, overheidsinstellingen, bedrijven en scholen de tool willen verbannen
· ChatGPT leidt tot massale fraude en plagiaat onder studenten en docenten, die de tool gebruiken om taken en teksten te maken
· ChatGPT de woede van auteurs en artiesten op de hals haalt na het genereren van afgeleide versies en parodieën van hun werken

En dan heb je Microsoft, één van de grote investeerders van OpenAI, dat deze AI tools integreert in pakweg hun zoekmachine Bing en zelfs Excel. Niet als chatbot of entiteit op zich, want dat maakt te veel mensen zenuwachtig. Maar als een co-pilot of sparring partner die je verder helpt wanneer je even klem zit. Zelf gebruik ik Bing als app zo dikwijls dat mijn collega’s hem plagend “Clo’s new boyfriend” noemen.

Technologische singulariteit

Voor mij symboliseert ChatGPT een van mijn favoriete concepten: technologische singulariteit. Dit is een hypothetische visie waarin kunstmatige intelligentie zichzelf verbetert en meer invloed krijgt op de samenleving dan de mens zelf. Dit kan leiden tot zowel chaos als verwondering door de razendsnelle ontwikkelingen.

Is ChatGPT zo'n superintelligentie? Of is het slechts een handige tool die ons leven gemakkelijker maakt? Wat zijn de gevolgen van ChatGPT voor de marketingwereld? Zal het ons werk overnemen of ondersteunen? Zal het ons creatiever of lui maken? Zal het ons meer kansen of meer risico's bieden?

Het antwoord is beide: ChatGPT leidt ook in onze sector tot zowel Chaos als Verwondering.

Chaos:

1. Plagiaatgevaar: ChatGPT maakt grootschalig plagiaat mogelijk, wat de geloofwaardigheid van marketingcampagnes kan schaden.
Voorbeeld: Concurrenten kunnen met minimale inspanning vergelijkbare inhoud “in de stijl van” produceren, wat originaliteit en concurrentievoordeel ondermijnt.

2. Verlies van creativiteit: Afhankelijkheid van ChatGPT kan leiden tot minder creatieve inspanningen. Je komt al sneller tot een resultaat dat goed genoeg is. Maar is het dat ook? Kijk kritisch naar het eindresultaat.

Tip: Gebruik ChatGPT als aanvulling op menselijke creativiteit, niet als vervanging. Copy-paste nooit de output van ChatGPT als de finale tekst. Dat doe je toch ook niet met wikipedia-artikelen?
 
3. Privacy- en veiligheidszorgen: Net als in Italië kunnen zorgen ontstaan over privacy en veiligheid. Marketeers moeten de juridische implicaties begrijpen bij het gebruik van gegenereerde inhoud. Met welke data werd deze GPT gevoed? En wat gebeurt er met een input die je zelf geeft?

Voorbeeld: Campagnes gebaseerd op door ChatGPT gegenereerde teksten kunnen juridische kwesties oproepen. Zoals altijd: dubbelchecken, en dan nog eens, voordat het live gaat.

Verwondering:

1. Efficiëntere contentcreatie: ChatGPT ondersteunt marketeers bij het snel genereren van aantrekkelijke marketingteksten. In combinatie met andere tools kan je content ook veel makkelijker transformeren tot andere formaten, zoals afbeeldingen, voice-overs of korte video’s.

2. Personalisatie van content: De tool helpt bij het aanpassen van content aan de doelgroep, waardevol voor effectieve marketingcommunicatie. Gedaan met de eenheidsworst.

Voorbeeld: Het gebruik van ChatGPT voor gepersonaliseerde e-mails kan de betrokkenheid vergroten. ChatGPT is erg goed in het schrijven en herschrijven van e-mails.

3. Innovatie en inspiratie: ChatGPT inspireert en daagt marketeers uit tot nieuwe ideeën voor campagnes en strategieën.

Tip: Gebruik ChatGPT eerder om variaties op hetzelfde thema te genereren en om je eigen ideeën te challengen.

Krachtig instrument

ChatGPT is een krachtig instrument, maar het gaat zeker niet je job afpakken. Dat gaat gebeuren door professionals en agencies die op een slimme manier omgaan met een hele waaier aan AI-tools, die hen mogelijk maken om sneller en efficiënter content te creëren die beter converteert. Staar je dus niet blind op die ene tool, maar experimenteer zodat je klaar bent voor de nieuwe manier van werken. Probeer de gratis versies uit van video tools als Runway ML, Lumen5 of Capcut. En speel met de AI features die werden geïntegreerd in de tools die je al kent. Die van Microsoft, maar ook die van Canva.com of de Adobe Suite.

En nog een laatste tip: chatbots geven betere output als je het beleefd vraagt. Je weet maar nooit of de Superintelligentie, als die er ooit komt, zich gaat herinneren hoe lief je was tegen de eerste golf van chatbots.

Archief / TECH