Fr

TECH

Aline Gervasi (Hawk): "Omnichannel is onze USP"

Vrijdag 1 Maart 2024

Aline Gervasi (Hawk):

In oktober vorig jaar, een jaar na de overname van Targetspot, kondigde Azerion de overname aan van het Franse Demand Side Platform  Hawk. Het bedrijf is ook actief in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en sinds februari 2023 in België.

De overname stelt de Nederlandse groep in staat om de ontbrekende schakel aan zijn platform toe te voegen, meer bepaald een omnichannel buying tool.
“Het bouwen van een all-in-one-platform is een doelstelling van Azerion sinds de start negen jaar geleden”, bevestigt Vincent Delmotte, managing director voor België. “We zijn begonnen met Improve Digital, ons eigen SSP, waarin we stelselmatig een reeks producten en formaten hebben geïntegreerd - native, video, audio, enz. Vandaag kunnen we dit proces afronden... Wat nog ontbrak was een DSP om onze klanten ook een aankoopplatform te bieden.”
 
“De waarde van Hawk zit in de complementariteit met onze producten, met name audio, een domein waarin we zeer actief zijn sinds de overname van Targetspot, maar vooral in zijn omnichannel aanpak”, aldus nog Delmotte.
 
Hawk, een Frans ad tech bedrijf dat in 2013 werd opgericht door Hakim Metmer en Renaud Biet en een honderdtal experts in dienst heeft, bood bij zijn start innovatieve creatieve formaten in mobile aan in combinatie met kwalitatieve inventories, en dit onder de naam Tabmo. Bij de herpositionering in 2018 kreeg het zijn nieuwe naam, Hawk. Het bedrijf ging zich vanaf dan ook openstellen voor nieuwe kanalen zoals DOOH, CTV en audio. Dat laatste werd een belangrijke pijler voor de groep in Frankrijk.

Sindsdien heeft de havik zijn vleugels uitgeslagen met enerzijds een self-service media buying platform en anderzijds een managed services oplossing. Met dit laatste aanbod richt het zich op het beheren van traditionele campagnes voor klanten of bureaus. Het is nu geïntegreerd in het monetisatieluik van Azerion.
 
“Hawk onderscheidt zich door zijn omnichannel aanpak, waardoor merken op alle schermen en in alle formaten kunnen schitteren”, aldus Aline Gervasi. Deze digitale specialist, die onder andere voor Kwanko en Ligatus heeft gewerkt, vervoegde in januari 2023, enkele maanden voor de overname, de Franse groep. Haar missie? Het bedrijf doen groeien op de Belgische markt.
 
“Initieel richtte Hawk zich op experts zoals mediabureaus en trading desks. Na een grondige analyse van de markt werd echter duidelijk dat klanten het platform vooral gebruikten als een ‘drive to store’ oplossing. Hoewel Hawk deze functionaliteit biedt, is het belangrijk om te onderstrepen dat Hawk nog veel meer diensten biedt. Daarom hebben we ons geherpositioneerd als omnichannel DSP dat in staat is om een campagne voor verschillende schermen op te stellen en synergieën te creëren tussen verschillende kanalen.”

Toch een beetje een gok in een markt die gedomineerd wordt door een aantal grote internationale spelers? “We moeten het opnemen tegen bedrijven als DV 360, Xandr, The Trade Desk, enz. Ons platform onderscheidt zich door zijn solide omnichannel aanpak - een cruciaal aspect in het huidige reclamelandschap. Onze oplossing is zelfs geavanceerder en flexibeler dan de andere wat betreft de buying van DOOH en digital audio in combinatie met andere kanalen”, legt Aline Gervasi uit. “Hawk is volledig ingebed in de wereldwijde strategie van Azerion als lokaal alternatief voor deze giganten, en dit in de markten waar we aanwezig zijn. Onze belangrijkste klanten zijn mediabureaus, maar Hawk richt zich ook op kleinere bureaus en bepaalde direct advertisers”, voegt Vincent Delmotte toe.

Naast audio is DOOH een belangrijke groeipijler voor Hawk.

Aline Gervasi heeft wat betreft het DOOH-aanbod van Hawk een heel duidelijke visie: “We leggen uit dat DOOH een incrementele aanvulling is op een 360° omnichannel digitale strategie. Ons platform biedt out of the box oplossingen. Bij een eerste OOH en/of DOOH-aankoop kunnen we bijvoorbeeld de ID’s van smartphones verzamelen voor retargeting acties in display, audio of video... Dat stelt ons in staat om DOOH te positioneren als een op zichzelf staand digitaal kanaal, als aanvulling op een digitale campagne.”
 
“Dit is waar wij ons onderscheiden ten opzichte van gespecialiseerde platformen zoals Displayce of Sage&Archer”, voegt ze eraan toe. Naast het omnichannel karakter wijst ze op de troeven van data en het partnership met Adsquare, waardoor de meest selectieve schermen voor een bepaalde doelgroep kunnen worden ‘gescoord’. Adsquare is onze eerste third-party partner voor alles wat met winkelbezoeken te maken heeft. Onze technologie is via API’s aan die van hen gekoppeld en zij meten voor ons het in-store bezoek als third party... Dat is belangrijk. In een omnichannel strategie zien we dat DOOH het kanaal is geworden dat het beste presteert in drive to store.”
 
“Voor mij is Hawk een van de belangrijkste overnames van de groep, met een reëel ontwikkelingspotentieel in onze markt. Net als Targetspot, dat ons vorig jaar hielp om een double digit groei te realiseren, ben ik er vrij zeker van dat de bijdrage van Hawk ons in staat zal stellen om dit jaar weer mooie cijfers voor te leggen”, aldus nog Vincent Delmotte.
 
Hij onderstreept dat deze nieuwe DSP-activiteit onafhankelijk zal blijven van de andere twee business units: monetisatie en trading, om aldus belangenconflicten te vermijden. “Ook al is het duidelijk dat ze allebei steeds meer Hawk zullen gebruiken voor de buying”, besluit de managing director van Azerion België.

MM Tech Club, 19 maart

Aline Gervasi zit in het panel van de volgende MM Tech Club op 19 maart, samen met Simon De Pauw en Wouter Vandenameele. Het debat zal gaan over de evolutie van programmatic advertising: 'Omnichannel in Programmatic Advertising: The rise of pDOOH and Digital Audio'. Info & inschrijvingen

Archief / TECH