Fr

TECH

Ready, set, prompt, door Nicolas Bataille

Donderdag 25 April 2024

Ready, set, prompt, door Nicolas Bataille

Sinds het begin der (moderne) tijden hameren creatieve bureaus en andere consultancybureaus op hetzelfde punt: als de briefing niet af is in het hoofd van de klant, kan het resultaat niet worden gewaarborgd door de leverancier. Het schrijven van een prompt voor een AI is hetzelfde principe als het opstellen van een briefing voor je bureau, je personeel of je businesspartner.

De kunst om te kunnen uitspreken wat je wilt (maar ook wat je niet wilt) is de essentie van impactvolle projecten. Voor de kenners, dit inzicht komt in de buurt van wat samengevat wordt in ‘Kidlin's law’. Die stelt dat 50% van elk probleem al is opgelost als het goed is beschreven en gestructureerd.
 
In de wereld van generatieve artificiële intelligentie werkt een prompt als een katalysator die het kader bepaalt voor wat de AI zal produceren. Of het nu gaat om een paragraaf van een tekst, een complexe afbeelding of een muziekpartituur, de kwaliteit van de input beïnvloedt de output op significante wijze. Dit concept, bekend bij iedereen die ooit een creatief team een briefing heeft gegeven, speelt een cruciale rol in interacties met generatieve AI.
 
Prompts kunnen zo simpel zijn als een enkel woord of zo complex als een gedetailleerd script. Het vermogen van AI om content te genereren aan de hand van verschillende media - tekst, afbeeldingen, video, geluid, diagrammen of lijsten - vereist een gevarieerde benadering en kennis. Tekstuele prompts vereisen bijvoorbeeld een focus op taal en nuance, terwijl visuele prompts sterk afgaan op beschrijvende input.

Het maken van effectieve prompts is een kunst (ja, nu al) die duidelijkheid, specificiteit en een grondige kennis van de verwerkingsmogelijkheden van AI combineert. Om deze kunst onder de knie te krijgen, moet je een paar basisregels volgen:
 
- Wees specifiek: algemene prompts resulteren in algemene output.
- Begrijp AI: weet wat je AI-systeem wel en niet kan
- Gebruik duidelijke taal: dubbelzinnigheid kan leiden tot onverwachte resultaten.
- Verfijn en schaaf bij: de eerste output is zelden perfect.

Deze principes helpen bij het formuleren van prompts die niet alleen nauwkeurig zijn, maar ook afgestemd op het gewenste resultaat, zodat de kloof tussen verwachtingen en realiteit zo klein mogelijk wordt.
 
Het grootste probleem met de meeste prompts is dan ook hun gebrek aan precisie, wat leidt tot generieke antwoorden. Een AI vragen om “een tekst te maken die vlotter leest”, “een spannende kop te bedenken” of “het geheel interessanter te maken” is inefficiënt, vooral omdat de prompt subjectief is. Want wat bedoel je met vlot? En hoe definieer je wat sexy of interessant is? En er is nog een valkuil waar je in kunt trappen: een complexe prompt bedenken die het petje van de AI te boven gaat. Hoewel taalmodellen aanzienlijk beter zijn geworden, zijn ze nog steeds gelimiteerd in het begrijpen van genuanceerde en complexe vragen. Het is dus een delicaat evenwicht. Je moet duidelijke instructies geven en context bieden zonder de taak te ingewikkeld te maken (zoals bij een briefing van een agency). En als je een complexe opdracht hebt, raad ik je sterk aan om de conversatietechniek te gebruiken.
 
Ik baseer me meestal op deze drie elementen als ik iets van een AI vraag: Act as ROLE, Create a TASK, Show as FORMAT. Het is een proces dat me dwingt om zoveel mogelijk te kaderen en maximale context te geven aan de AI zodat de output zo goed mogelijk overeenkomt met mijn verwachtingen.
Structuur van een prompt - Openai.chatgpt.com - 2024
 
Het trucje voor het ROLE-gedeelte is om een gespecialiseerde AI te gebruiken die een ROLE (of jobomschrijving) op een precieze en uitgebreide manier kan beschrijven. Ik raad deze site aan.
FlowGPT.com

Hoe meer artificiële intelligentie zich verder ontwikkelt, hoe belangrijker de rol van prompt engineering wordt. AI speelt een steeds grotere rol in de creatieve industrie, waardoor professionals geavanceerde vaardigheden op het vlak van prompting moeten ontwikkelen. Het gaat niet alleen om het manipuleren van een tool, maar om het optimaliseren van een samenwerking met een krachtige creatieve bondgenoot. Naarmate technologieën zich verder ontwikkelen, zal de kunde om op efficiënte wijze met deze systemen te communiceren een cruciale vaardigheid worden in veel industrieën. Aldus zal de manier waarop ideeën vorm krijgen veranderen.

Maar, dat is eigenlijk altijd zo geweest, nu ik erover nadenk. De beste campagnes zijn diegene die de behoeften het best hebben gekaderd en de beste pitches zijn diegene die de context en de strategische doelstellingen van de campagne het best hebben beschreven.

Archief / TECH