Fr

TECH

Digital Report 2024: de Belgische cijfers

Woensdag 28 Februari 2024

Digital Report 2024: de Belgische cijfers

Terwijl de algemene resultaten van het onderzoek dat werd voorgesteld door We Are Social en Meltwater eind januari verschenen, zijn de gedetailleerde landenrapporten nu pas gepubliceerd. Dit Digital Report biedt een schat aan gegevens over digitaal gebruik, reclame-investeringen, e-commerce, enz.

Voor België vermeldt het rapport een groei in de totale reclamemarkt van 1,7% in 2023 tot €3,22 miljard, voornamelijk gedreven door digital, dat met 8,1% stijgt tot €1,37 miljard. Dit vertegenwoordigt 41,5% van de totale investeringen.

Deze cijfers moeten worden gerelativeerd in het licht van de UMA-cijfers die in haar laatste rapport voor de eerste helft van 2023 digital een marktaandeel van 34% toeschreef.

Het onderzoek toont aan dat programmatic advertising goed is voor 75,6% van de digitale investeringen en wijst op enkele belangrijke veranderingen in reclamebestedingen in audio (+14,7%), influencer marketing (+13,7%), search (+9,4%) en sociale netwerken (+8,5%).

In het segment van de apps voert China de lijst aan in termen van downloads met e-tailers Temu en Shein, gevolgd door Capcut, de video-app van ByteDance.

Wat de vaakst gebruikte toestellen betreft, staan mobiele telefoons ruim aan de leiding: ze worden gebruikt door 93,5% van de 16-64-jarigen, een stijging van 9%, gevolgd door computers (81%) en tablets (33,8%). Smart Home devices nemen ook toe (+32,9%).

Zoals gebruikelijk biedt Xavier Degraux een volledige analyse van dit onderzoek op zijn website, met speciale aandacht voor sociale netwerken.

Archief / TECH