Fr

TECH

Reclame debuteert op Discord

Donderdag 4 April 2024

Reclame debuteert op Discord

Discord, het instant messaging platform dat een alternatief biedt voor Facebook, X en Twitch, vermeed tot nu toe reclame. Het platform werd aanvankelijk vooral gebruikt door gamers, maar ondertussen is het bereik gegroeid tot 200 miljoen maandelijkse actieve gebruikers (MAU), onder wie meer dan 800.000 Belgen, volgens CIM-cijfers gedeeld door Xavier Degraux.

Discord werkt met servers die iedereen kan gebruiken om een community samen te brengen. Het host in het bijzonder de Midjourney community, de app voor het genereren van beelden met behulp van AI.

Omdat het platform niet winstgevend is, kondigde het onlangs de invoering van reclame aan. Dat zal gebeuren via 'Sponsored Quests', een ludieke format die vooral populair is bij publishers van videogames om hun titels te promoten.

Het in 2015 opgerichte platform was geruime tijd atypisch in vergelijking met de rest: de toegang was gratis, het omvatte geen reclame en was niet beursgenoteerd, het had zelfs de luxe om de 12 miljard dollar die Microsoft in 2021 bood vriendelijk af te slaan. De introductie van reclameformules duidt op een koerswijziging, niet onbelangrijk als je weet dat Discord ook een beursgang op het oog heeft.

Archief / TECH