Fr

TECH

Marketing perfect op punt, door Nicolas Bataille

Woensdag 21 Februari 2024

Marketing perfect op punt, door Nicolas Bataille

Elke dag worden er wel spectaculaire nieuwe AI-technologie aangekondigd door OpenAI, Google, Nvidia en Microsoft. Van Apple hoorden we daarentegen niet veel. Daar hadden ze begin 2024 in hun agenda gezet voor de lancering van ‘Vision Pro’.

Sinds zijn oprichting staat het mede door Steve Jobs opgerichte bedrijf synoniem voor innovatie en heeft het met elke nieuwe productlancering het technologische landschap vormgegeven. Van de iconische Macintosh tot de revolutionaire iPhone, het bedrijf heeft consequent de grenzen verlegd en de manier waarop we met technologie omgaan geherdefinieerd. Ook al waren de producten van de eerste generatie zelden perfect, in tegenstelling tot hun uiterst precieze marketingstrategie.

Met de onthulling van de Apple Vision Pro positioneert de techgigant zichzelf in de voorhoede van innovatie – bij de convergentie van augmented reality (AR) en virtual reality (VR): mixed reality of 'spatial computing' – allemaal overgoten met een AI-sausje, zodat we onze 'arme werkelijkheid' kunnen verrijken met een beetje intelligentie.

Het merk Apple staat bekend om zijn vermogen om baanbrekende technologie te verpakken in elegante, stijlvolle toestellen. Met het onderscheidende kenmerk dat het altijd werkt als een gesloten model binnen het Apple ecosysteem (in tegenstelling tot open source modellen).

Apple is ook altijd een kampioen geweest in de kunst van het succesvol veranderen van maatschappelijke gewoonten door zijn 'revolutionaire' producten, waarvan de sterke lanceringen op het juiste moment en op de juiste plaats aangekondigd worden. De kracht van zijn merkwaarde en de precisie van zijn geoliede marketingstrategie verpletteren alles wat op zijn pad komt.

Meta probeert al vier of vijf jaar om zijn Oculus Quest 2 VR-headset in te burgeren in het dagelijks leven van consumenten. Maar ondanks het feit dat het zeven keer goedkoper is en vergelijkbare functies biedt, is de go-to-market duidelijk geen succes.
Apple is altijd in staat geweest om de hindernissen die de inburgering zouden kunnen beletten te doorbreken. Bij VR headsets is de algemene angst dat de gebruiker van de wereld afgesloten wordt en dat ze een veel te dystopisch beeld geven van de maatschappij en menselijke interacties zoals die er in de toekomst zouden gaan uitzien. Dit is precies wat Zuckerberg niet begreep toen hij zijn Oculus met veel tamtam lanceerde voor een publiek van “connected zombies”.
Door te beslissen om de ogen van de gebruiker weer te geven op een 'front screen' (dat bijna geen ander doel dient), zorgt Apple ervoor dat zijn oplossing geen barrière creëert voor de fysieke wereld en niet bijdraagt tot een duidelijke ontmenselijking van relaties en contacten. Het belet niet dat de overdeven virtuele effecten me niet echt overtuigen.

Vision Pro-consumenten (met de fanboys op kop) willen hun speeltje aan iedereen laten zien. En ook daarvoor heeft Apple een goed idee bedacht: met één klik kun je opnemen wat je ziet terwijl je de headset draagt. Het is een functie die er vooral is voor virale doeleinden: early adopters zullen het niet kunnen laten om hun unieke ervaring met iedereen te delen. Zelfs als die unieke ervaring bestaat uit naar het toilet gaan op 3.000 meter hoogte.
Apple blijft duidelijk een van de meest innovatieve spelers, vooral in de manier waarop het zijn marketingstrategieën benadert en zijn unieke positionering in de techwereld. Nu we aan deze reis naar het onbekende van nieuwe realiteiten beginnen, vertegenwoordigt de Vision Pro een kwantumsprong in de evolutie van menselijke gewoonten en gebruiken. Zal het worden verwelkomd als de volgende must-have gadget, of zal het op scepsis stuiten? Tot over een jaar.

Volgende week wil ik het met jullie hebben over Gemini van Google. Naar mijn mening hebben we, tussen de release van de Vision Pro en de aankondiging van Sora van OpenAI veel te weinig aandacht besteed aan die lancering en hoe hard Google bezig is met AI. This is a revolution.

Archief / TECH