Fr

TECH

Playar en CityCubes mixen city marketing en AR

Donderdag 25 April 2024

Playar en CityCubes mixen city marketing en AR

Ter promotie van het Flanders Technology & Innovation Slotfestival, dat plaatsvond op 23 en 24 maart, creëerde Playar een reeks augmented reality games waarmee de Antwerpenaren en bezoekers van de stad haar monumenten konden (her)ontdekken.

Deze activatie die ontwikkeld werd op verzoek van de Stad Antwerpen en het bureau Citycubes, werd belichaamd door drie totems in de festivalkleuren die in het stadscentrum werden geïnstalleerd en voorzien van een QR-code. Eenmaal gescand, gaf de QR-code toegang tot een ‘Ticket Challenge’ game via WebAR (dus rechtstreeks toegankelijk via een browser) gelinkt aan het nabijgelegen Antwerpse monument. Deelnemers konden tickets winnen voor het slotevenement van het FTI.

Deze smartphone challenges bestonden uit een schietspel op vliegende robots voor het standbeeld van Rubens op de Groenplaats, een virtuele schattenjacht op de Grote Markt en een memoryspel in het Plantin-Moretus Museum.

Om ervoor te zorgen dat deze games perfect geïntegreerd waren in de fysieke ruimte, zette Playar een combinatie van technologieën in. Zo creëerde het bureau bijvoorbeeld gedetailleerde 3D-replica's van het Rubensbeeld en van het museum. Het gebruikte ook het Lightship visual positioning system (hetzelfde als voor Pokémon Go) om de verschillende gamelocaties te koppelen in een virtuele 3D-kaart.

Resultaat: een briljante mix van citymarketing en AR-activatie gekoppeld aan een van de thema's van het FTI, zowel inhoudelijk als wat de kanalen betreft. De locatie en het thematische karakter van de games lieten bezoekers Antwerpen, het festival en de mogelijkheden van augmented reality ontdekken.

Archief / TECH