Fr

TECH

Afschaffing third-party cookies op Chrome is een feit ... voor 1% van de gebruikers

Donderdag 11 Januari 2024

Afschaffing third-party cookies op Chrome is een feit ... voor 1% van de gebruikers

4 januari 2024 zal de geschiedenis ingaan als een belangrijke symbolische datum in de geschiedenis van digitale reclame. Na deze beslissing meerdere keren te hebben uitgesteld, is Google nu begonnen met de geleidelijke stopzetting van tracking in zijn Chrome-browser.
 
Sinds donderdag kan 1% van de gebruikers - willekeurig gekozen - niet langer third-party cookies meenemen en krijgt ‘Tracking Protection’ aangeboden om hun toegang te beperken. Google heeft bevestigd dat het deze verwijdering zal uitrollen naar alle gebruikers tegen de tweede helft van het jaar. Ondertussen blijven de woordvoerders van de techgigant spelers in de advertentiemarkt aansporen om zijn nieuwe oplossingen onverwijld te testen...
 
De aftrap van deze deactiveringsfase is ook de eerste gelegenheid om de inmiddels beruchte, maar nog steeds mysterieuze Privacy Sandbox in levensechte omstandigheden te testen. Die moet het mogelijk maken om nog steeds targeted advertising aan te bieden: niet aan specifieke gebruikers, maar aan grote groepen (cohortsen) die gedefinieerd werden op basis van hun surfgedrag.
 
Voor meer uitleg hierover, en meer specifiek over de drie API's in de 'sandbox' die targeting en meting mogelijk maken, verwijzen we naar de presentatie op het developper.android.com platform of bijvoorbeeld op Index Exchange.
 
“Je zou kunnen zeggen dat dit een van de belangrijkste veranderingen is die de digitale en programmatic reclamesector ooit heeft meegemaakt”, aldus Tony Katsur, CEO van het IAB Tech Lab, in Ad Age.
 
En dat is nog zacht uitgedrukt: als je weet dat Chrome meer dan 60% van de browsermarkt in handen heeft en gezien de invloed van Google, zal de hele digitale advertentiemarkt worden beïnvloed door het verwijderen van third-party cookies, iets wat we al vaak gehoord hebben. De operatie wordt nauwlettend in de gaten gehouden door verschillende bevoegde instanties om ervoor te zorgen dat Google de nieuwe privacybeschermingsmaatregelen toepast zonder de interneteconomie te hinderen.
 
Daarnaast is het maar de vraag of de markt klaar is voor overgang naar het post-cookietijdperk. Dat wordt ongetwijfeld een van de grootste uitdagingen van 2024.

Archief / TECH