Fr

TECH

Nieuwsparadox

Donderdag 14 Maart 2024

Nieuwsparadox

Terwijl de jongere generaties hun nieuws bij elkaar sprokkelen op de sociale netwerken, beperken deze laatste de zichtbaarheid van traditionele media op hun platformen.

Dat leidde tot een drastische daling in de traffic van de sociale netwerken, met name Facebook en Twitter, naar nieuwswebsites, zoals blijkt uit deze grafiek van Similarweb.
En het zal er nog niet op verbeteren, nu Facebook besloten heeft om in april het News-tabblad af te schaffen in de VS en Australië, nadat het vorig jaar al verwijderd was in de UK, Frankrijk en Duitsland. Deze beslissing volgt op een reeks juridische gevechten met de Australische en Canadese overheid die wilden dat het platform zou betalen voor het gebruik van lokaal nieuws. Dat was verloren moeite, aangezien alle platformen nu voorrang geven aan content creators en proberen ze te strikken met vergoedingen voor hun content.

Daarnaast zegt het sociale netwerk dat het zich aanpast aan de veranderende verwachtingen van zijn gebruikers “die niet naar Facebook komen om nieuws of politiek te volgen”.

Google van zijn kant heeft zijn News-tabblad even “onzichtbaar gemaakt”, alvorens het terug te zetten, waarbij het op X duidelijk maakte dat het niet van plan was om het te verwijderen.

Al deze experimenten tonen hoe machtig de sociale netwerken en hoe kwetsbaar de nieuwssites zijn, vooral vanuit advertentieoogpunt.

Archief / TECH