Fr

TECH

De 4 prioriteiten van YouTube-CEO Neal Mohan

Donderdag 15 Februari 2024

De 4 prioriteiten van YouTube-CEO Neal Mohan

Na een jaar aan het roer bij YouTube heeft Neal Mohan de vier prioriteiten van het platform voor 2024 uiteengezet. Deze prioriteiten kunnen worden samengevat in vier kernwoorden: AI, Content Creators, Subscription en Security.

Wat AI betreft, is het de bedoeling om die toegankelijk te maken voor iedereen, ongeacht het technisch expertiseniveau, om makers in staat te stellen hun creativiteit te ontwikkelen. Die makers worden voorgesteld als echte ondernemers en staan centraal in de strijd tussen de platforms, met TikTok en X voorop. Het voor de hand liggende doel is om nieuwe makers aan te trekken en ze op YouTube te houden. Neal Mohan was niet zuinig met cijfers en legde uit dat hij deze makers de afgelopen drie jaar 70 miljard dollar heeft betaald.

Abonnementen zijn de tweede prioriteit van de CEO en YouTube kondigde onlangs aan dat het de kaap van 100 miljoen Premium-abonnees heeft gerond. Google, het moederbedrijf van YouTube, deelt overigens deze prioriteit en riep een heel aantal betalende pakketten - Google One, Gemini, YouTube TV en Premium – in het leven. Samen hebben deze pakketten in 2023 15 miljard dollar aan inkomsten gegenereerd.

Tot slot is veiligheid momenteel een zeer gevoelig onderwerp in de VS, vooral bij een jong publiek. Omdat 2024 ook een verkiezingsjaar is, benadrukt de CEO het belang dat hij hecht aan het bouwen van een veilige en betrouwbare omgeving. YouTube werkt onder andere aan processen om content gemaakt door AI te identificeren.

Archief / TECH