Fr

TECH

Stilte op de AI-set, graag!, door Nicolas Bataille

Donderdag 15 Februari 2024

Stilte op de AI-set, graag!, door Nicolas Bataille

In de wereld van de moderne marketing, waar creativiteit en innovatie een essentiële rol spelen, blijft video een van de ideale kanalen om de aandacht te trekken en vast te houden. Zijn dominantie op de sociale netwerken (Story, Reels, Shorts...) valt sinds enkele jaren trouwens niet meer te ontkennen.

In 2024 maken generatieve videotools hun opwachting: een concrete doorbraak die op het punt staat het marketinglandschap en nog veel meer te transformeren.

Deze tools benutten de kracht van kunstmatige intelligentie om videocontent te genereren en bieden marketeers ongekende mogelijkheden op het vlak van creativiteit en betrokkenheid, maar ook inzake gepersonaliseerde videoboodschappen, ‘vermenselijkte’ klantondersteuning, onboarding, campagnes en CRM-verbetering.

We waren allemaal overdonderd toen we voor het eerst een door MidJourney gegenereerd beeld zagen. We zullen allemaal onder de indruk zijn van de eerste speelfilm die door kunstmatige intelligentie is gemaakt.

Maar dat is misschien nog niet voor direct.

Ondanks de exponentiële ontwikkeling blijft video nog steeds een grote uitdaging, zelfs voor de meest geavanceerde platforms zoals Runway, HeyGen, Invideo, Synthesia, enz. AI-gegenereerde video staat inderdaad nog in de kinderschoenen en de technische uitdaging is veel groter dan bij het genereren van stilstaande beelden. Maar één ding is zeker: als de inburgerings- en innovatiesnelheid even hoog ligt als bij de opmars van ‘tekst naar beeld’ in 2023 alleen al, dan staat ons iets uitzonderlijks te wachten.

Het zou me dan ook niet verbazen dat ik in 2024 kan genieten van mijn eerste volledig door AI gegenereerde film, hoewel we er terwijl ik dit artikel schrijf (februari 2024) nog niet helemaal zijn. Zoals regisseur James Cameron verkondigt aan iedereen die het horen wil: “Ik geloof niet in een lichaamloze geest die herkauwt wat van een lichaam voorziene geesten hem hebben ingefluisterd - over het leven dat ze hebben gehad, over liefde, over leugens, over angst, over sterfelijkheid - en dat allemaal samengooit in een slaatje van woorden om dat dan te verslinden. Ik kan me niet voorstellen dat het resultaat een publiek zou kunnen beroeren.”

Ondertussen is er ‘Maharaja in Denims’, een Indiase film gebaseerd op de gelijknamige roman, de allereerste bioscoopfilm zonder camera's, decors of acteurs. De trailer maakt alvast duidelijk dat Cameron niet helemaal ongelijk heeft. Voorlopig althans.
Volgens GPT4 zijn tools voor het genereren van video softwaretoepassingen om videocontent te maken of te bewerken met behulp van kunstmatige intelligentie en algoritmen voor machine learning. Deze tools kunnen nieuwe videosequenties genereren, bestaande sequenties aanpassen of realistische animaties en effecten creëren die moeilijk of tijdrovend handmatig te produceren zouden zijn.

Er zijn verschillende types, elk met hun eigen mogelijkheden en toepassingsgebieden.

Hier zijn een paar voorbeelden:

Deepfake technologie: Ze gebruikt deep learning algoritmes om het gezicht of de stem van een persoon in een video te vervangen door die van een andere persoon, waardoor fake maar realistische video's ontstaan.

Ik heb HeyGen gebruikt om deze video te genereren van mijn avatar die blijkbaar tien verschillende talen spreekt (ik heb die woorden nooit uitgesproken). Het is de meest indrukwekkende tool die ik ooit heb getest.
AI-gestuurde animatietools: Hiermee kun je geanimeerde videocontent maken en het animatieproces automatiseren, waardoor het makkelijker wordt om geanimeerde video's te maken door tekstbeschrijvingen in te voeren.

Ik gebruikte Invideo.ai met deze eenvoudige prompt: “Create a short video explaining the power of AI videos generation tools.” Het kostte de tool amper drie minuten om deze video te genereren door de visuals te selecteren, de synopsis te maken en de voice-over tekst te genereren.
Het is een heel eenvoudig hulpmiddel waarmee je het oorspronkelijke voorstel tot in detail kunt bewerken, maar het gebruik van generieke afbeeldingen uit beeldbanken blijft teleurstellend achter bij wat we gewend zijn.

Tekst-naar-video generatie: Deze tools zetten tekstbeschrijvingen om in videocontent. Door simpelweg een scène te beschrijven, kan AI de bijbehorende video’s genereren. Deze technologie is nog in ontwikkeling, maar is veelbelovend voor het maken van korte content, storytelling en een aantal educatieve toepassingen.

Ik heb Runway gebruikt voor deze video van Taylor Swift die op het strand loopt en het resultaat was teleurstellend, om niet te zeggen ronduit belachelijk.
Wat er ook van zij, Runway is een van de actiefste start-ups in generatieve AI.

AI voor visuele effecten (VFX): Dit zijn AI-algoritmes die complexe visuele effecten creëren bovenop bestaande video's, zoals realistische water-, vuur- en explosie-effecten, zonder dat daar veel handmatig werk voor nodig is. Dit is vooral nuttig in de postproductie van films en de ontwikkeling van games. Het zal veel amateur YouTubers in staat stellen om verbluffende effecten toe te voegen, net zo gemakkelijk als een Snapchat-filter.

Ik heb Gen-1 (van Runway) getest en ik wacht vol ongeduld op de release van Lumiere van Google. Ondanks de late start komt de gigant met Gemini, dat het vlaggenschip wordt op het gebied van AI-generatietools.
Deze lijst is natuurlijk niet volledig: het is onmogelijk om alles te testen wat er op de markt is en de AI-lijst wordt almaar langer.

Het is duidelijk dat deze tools het potentieel hebben om een revolutie te ontketenen in filmproductie, games en diverse andere industrieën door de tijd en kosten die traditionele productiemethoden met zich meebrengen te verminderen. Met alle voor- en nadelen vandien. De opkomst van AI in de productie impliceert duidelijk een paradigmaverschuiving in de manier waarop marketeers contentcreatie en de toegevoegde waarde van video benaderen. Naarmate deze technologieën zich verder ontwikkelen en volwassen worden, zullen de mogelijkheden voor gepersonaliseerde ervaringen vrijwel onbeperkt zijn.

Hiervoor zal in onze sector een nieuw beroep moeten ontstaan, dat van curator van gegenereerde content. Een rol die volgens mij een centrale pijler wordt in de wereld van door AI-ondersteunde creatie, om uit de massa van voorstellen de content te selecteren die het beste aansluit bij de strategische en zakelijke behoeften van merken.

Volgende week heb ik het over virtual en augmented reality en de grootste dystopische buzz van het moment: de Apple Vision Pro headset.

BONUS: Dit filmpje is waarschijnlijk het beste van het beste momenteel (februari 2024), maar het is nog steeds niet meer dan een reeks geanimeerde foto's, verpakt in een goed geproduceerde soundtrack (credit @Ilgiza).

Archief / TECH