Fr

TECH

Marc Bresseel: "Utiq wil er mee voor zorgen dat digitale marketing verantwoorder is"

Zaterdag 18 November 2023

Marc Bresseel:

In augustus publiceerde het magazine Werben & Verkauffen een lijst met tien data-experts die elke professional zou moeten kennen. Daarop stond één Belg: Marc Bresseel, de CEO van Utiq. Hij is zonder enige twijfels een van de toppers op het BAM Marketing Congress

Afgelopen zomer gingen we hem opzoeken in Antwerpen voor een lang gesprek over zijn ambities voor Utiq en zijn geloof in een digitaal ecosysteem dat de gebruikers opnieuw centraal stelt in de waardepropositie.

“In het verleden beschouwde de digitale marketingindustrie data als een middel om doelgroepen te targeten en te profileren - maar al te vaak zonder de juiste toestemming van gebruikers. Vandaag zitten we midden in een ‘perfect storm’: mensen hebben weinig keuze over hoe hun persoonlijke gegevens worden verzameld en gebruikt, terwijl de industrie worstelt om te voldoen aan nieuwe privacyregels en toestemmingsnormen. Tegelijkertijd nemen de tech giganten allerlei technologische beslissingen en domineren ze nog steeds de reclamebestedingen”, analyseert Marc Bresseel.

Hij is van mening dat een grondige herziening van onze industrie nodig is: “Het belangrijkste is om een evenwichtig debat aan te gaan over de in te voeren methoden voor het behoud van het open internet dat wordt gefinancierd door reclame. Ons doel moet zijn om een beter betrouwbare en meer verantwoordelijke digitale wereld voor iedereen te bouwen, waarbij burgers op de eerste plaats komen en hun privacy wordt gewaarborgd, terwijl op grote schaal gepersonaliseerde marketingervaringen mogelijk worden gemaakt. Ons doel is om het tempo van verandering en transformatie te versnellen in plaats van het te belemmeren. De keuze is aan ons.”

De context die Marc Bresseel schetst, kent hij bijzonder goed, zeker als het gaat om digitale marketing en data. Na een briljant parcours bij IBM, Microsoft, IPG Mediabrands en Duval Union, is Marc Bresseel sinds maart vorig jaar CEO bij Utiq, de onderneming die gezamenlijk opgericht werd door vier van de grootste Europese telco’s, Vodafone, Deutsche Telekom, Telefonica en Orange.

Utiq legt zich toe op het beheer van een techplatform voor digitale reclame, met als voornaamste doelstelling een alternatief te bieden voor third-party cookies dat vanaf het begin compatibel is met de Europese regelgeving. Dat is een van de redenen waarom Utiq gebaseerd is in Brussel. “Ik heb mijn aandeelhouders duidelijk gemaakt dat die nabijheid van de Europese regelgevende instanties met wie we voortdurend in contact staan belangrijk is”, bevestigt Marc Bresseel. Utiq dat in gelijke delen eigendom is van de vier initiatiefnemers, staat open voor alle telco’s en kreeg al snel de goedkeuring van de EU die alle potentiële antitrustproblemen aan de kant schoof.

“Dit is een historisch moment”, verheugt Bresseel zich. “Dit is de eerste keer dat grote telco’s elk met hun eigen cultuur samenwerken.” Voor hem dankt het project zijn kracht aan het bestuur van Utiq dat beschikt over z’n eigen management team, zijn eigen strategie en een budget voor minstens vijf jaar, zoals hij verklaarde aan Handelsblatt (het maatschappelijk kapitaal van Utiq is 14 miljoen euro, verdeeld in 1,4 miljoen nominatieve aandelen, evenredig verdeeld over de vier aandeelhouders.

Volgens de CEO gaat het om een oplossing die zowel adverteerders als uitgevers ten goede komt, waarbij de belangen van de consumenten centraal staan: “We willen hun een deugdelijker model aanreiken dat hun de controle over hun digitale leven teruggeeft. Vanuit een specifieke portal kunnen ze een merk of een medium op eender welk moment hun consent geven en terugtrekken, in een simpele click.”
"Utiq wil de gebruiker weer centraal stellen in de waardepropositie. Daarom zijn onze oplossingen privacy by design, en dat is waarom Utiq een gamechanger zal zijn."
De naam Utiq – bedacht door het Belgische bureau Berlin Creative Studio dat ook instaat voor de branding – combineert ‘You’ en ‘Tick’ (van ‘Tick the boxes’) Het platform vraagt een opt-in van de consument om merken toe te laten via de uitgevers te communiceren. “De enige informatie die gedeeld wordt, is een niet-omkeerbaar gepseudonimiseerd token. Het staat consumenten vrij om met een enkele klik toestemming te geven of te weigeren, en om eerder gegeven toestemming in te trekken. Ze kunnen dit rechtstreeks op de website van het merk of de uitgever doen, of via een speciaal, gemakkelijk toegankelijk portaal voor privacybescherming.”

Volgens Marc Bresseel staan de sterren gunstig om van Utiq een commercieel succes te maken. In zijn ogen beantwoordt het project aan alle grote uitdagingen van het moment: privacy, de verdwijning van third-party cookies, ad fraud en het voortbestaan van het Europese media-ecosysteem, …

Efficiënter dan ‘walled garden’ oplossingen

In de praktijk wordt het door Utiq gegenereerde token gekoppeld aan het telco-abonnement van de gebruiker. Die krijgt vervolgens de consent pop-up van Utiq te zien op de pagina die hij bezoekt. Als hij toestemming geeft, splitst deze ConsentPass zich op in twee unieke versleutelde identifiers: de MartechPass, die 90 dagen geldig is en bedoeld voor de uitgever die er zijn eigen gegevens aan kan toevoegen, terwijl de AdtechPass, die na 24 uur verloopt, bedoeld is voor adverteerders.

“Onze oplossingen zijn gebaseerd op drie fundamentele troeven: de privacy by design-benadering, het hoge bereik dat de in door de operators in kaart gebrachte bevolking vertegenwoordigt en de mogelijkheid om over sites en devices heen te werken. Alleen telco's kunnen zo'n krachtige oplossing bieden.”

Terwijl Google van plan is een oplossing aan te bieden rond zijn browser om aldus de manier waarop online reclame werkt op zijn eigen manier te herdefiniëren, sluit Utiq resoluut aan bij de huidige modellen. Het stelt de rol van de verschillende spelers niet in vraag, maar biedt een technologische bouwsteen aan die identificatie en het behoud van de privacy mogelijk maakt. Bovendien stelt Utiq zijn gebruikers in staat om verloren doelgroepen zoals Safari- en Firefox-surfers opnieuw aan te spreken. “Dit betekent 30 tot 40% extra addressable inventaris voor publishers en adverteerders. Het model creëert ook andere grote voordelen voor laatstgenoemde categorie, omdat er achter de identifiers die we creëren geen bots zitten. Dit elimineert het grote probleem van advertentiefraude. Volgens studies kan tussen 20% en 35% van de huidige traffic van niet-menselijke aard zijn.”

Na een positieve testfase (meer dan 80% consent) werd het platform gelanceerd in Duitsland, Frankrijk en Spanje, waarna het Verenigd Koninkrijk en Italië geactiveerd werden. Voorlopig ligt de prioriteit bij de onderhandeling van zoveel mogelijk akkoorden met andere operators. Dan zijn er nog publishers en DSP's, maar ook SSP's, data clean rooms, etc. “We praten met iedereen”, aldus Bresseel, hoewel Utiq voor zijn lancering een Europees partnerschap sloot met Adform dat sterk aanwezig is in Duitsland.

“We zijn natuurlijk geen non-profitorganisatie”, antwoordt Marc Bresseel als we hem vragen naar zijn businessmodel. “We betalen telco's om ons de gepseudonimiseerde identifiers van hun klanten te geven en de adverteerders betalen ons op hun beurt voor het gebruik van deze identifiers. Het maakt allemaal deel uit van de gebruikelijke ad tech business.”

“Telco's nemen hun verantwoordelijkheid tegenover klanten serieus en zetten zich in voor een eerlijke en veilige gegevensverwerking”, besluit hij. “Ze willen ook werken aan de ethische transformatie van de digitale reclamesector, aangezien het grootste deel van de huidige investeringen ten goede komt aan een klein aantal mondiale spelers. Dat vormt een bedreiging voor zowel het medialandschap als voor de Europese burgers. Enkel de telco’s kunnen een radicale verandering ontketenen, omdat ze beschikken over de daartoe vereiste middelen.”

Het BAM Marketing Congress vindt plaats op 7 en 8 december in Brussels Gate. Info en inschrijvingen hier.

Archief / TECH