Fr

TECH

MultiMinds innoveert met CDP as a Service

Donderdag 16 November 2023

MultiMinds innoveert met CDP as a Service

Nooit eerder konden bedrijven zoveel data verzamelen over hun klanten. Maar om wat mee te doen? Het antwoord op die vraag krijgen ze van MultiMinds, een bedrijf uit Aalst dat zich toelegt op de implementatie van Customer Data Platforms voor betere klantenervaringen. Dat doet het via een flexibele ‘as a service’ formule. Tekst en uitleg door medeoprichters en managing partner Siegert Dierickx en Philippe Vlaemminck.

Siegert, je richtte MultiMinds negen jaar geleden op samen met Philippe Vlaemminck, als een onafhankelijke structuur voor datavergaring, -analyse en -activatie. Vandaag werken jullie in binnen- en buitenland voor klanten als Colruyt, Partenamut en ING, om er maar een paar te noemen. Wat doen jullie precies voor hen?

Siegert Dierickx: Elk bedrijf wil de consument overtuigen om bij hem aan te kopen of een dienst te verlenen. Idealiter volgt er na de acquisitie een retentiestrategie, om de klant te behouden en een betere ervaring geven. Vanuit die behoefte is MultiMinds ontstaan.

Om tot een betere customer experience te komen, heb je een aantal inzichten nodig, individueel of op segmentniveau. Om die te kunnen definiëren, moet je kunnen putten uit zoveel mogelijk data: CRM-data, clickgedrag, offline gegevens, enzovoort. Uit die massa informatie moet je de meest relevante data selecteren. Als je die eenmaal hebt bepaald, moet je daar inzichten uit halen, al dan niet via machine learning en een laagje AI toepassingen, om aldus.deze of gene actie te ondernemen en zo de ervaring te optimaliseren.

Het is een strategische oefening met een hele laag technologie: je vergaart de data van alle bronnen waarover je beschikt, laat daar een CDP op los om de data te optimaliseren voor de use case die je voor ogen hebt en creëert vervolgens de beoogde waarde voor je klant.

Zo’n CDP kun je zelf bouwen of je kunt een licentie kopen van een grote speler, als Adobe, Salesforce en SAS of Lytics.

Philippe Vlaemminck: In beide gevallen sta je voor een financieel zware en vaak erg tijdrovende investering die je bovendien belet meteen met je kostbare data aan de slag te gaan: het keuzetraject van het meest geschikte CDP kan erg lang duren. Daarom hebben we met MultiMinds een alternatief uitgewerkt. We bieden een customer data platform als een dienst aan, naar analogie van wat SaaS-oplossingen doen.

Concreet betekent het dat we om te beginnen de strategische laag voor onze rekening nemen: via een aantal workshops helpen we geïnteresseerde klanten om de mogelijke use cases te bepalen. Als dat gebeurd is, zetten we het platform op, connecteren met de juiste databronnen en linken we de actie naar de juiste tool. De klant hoeft zelf geen enkele configuratie meer uit te voeren.

SD: Ons CDP as a Service (CDPaaS) is gebaseerd op drie componenten: eengemaakte data, de activering ervan via klantensegmenten en personalisatie van de boodschappen.

PV: Het opzetten van een CDP-project omvat drie fasen die we “discover, define & deploy” gedoopt hebben. We starten met een ‘ideation’ fase met klanten die overwegen om met een CDP aan de slag te gaan maar hun management nog niet kunnen overtuigen met een onderbouwde business case die de meerwaarde van deze investering rechtvaardigt. Dan bedenken we mogelijke use cases die we op een as van complexiteit en value zetten. We streven naar een zo laag mogelijke complexiteit bij de start, zodat klanten snel kunnen beginnen. En we selecteren twee concrete use cases waarover consensus bestaat die we gaan uitrollen.

Dan tekenen we blueprint uit: welke data en technologie zijn nodig? En dan definiëren we de vereiste content, gevolgd door de identity rules. Tot slot volgen implementatie, quality check en reporting. Het datacenter zit in België, en heel belangrijk, de klant blijft eigenaar van zijn eigen data.

Jullie gaan prat op de korte uitroltermijn.

SD: Inderdaad. Na zes weken hebben we de eerste data-driven marketing use case uitgerold. Dat is een enorm voordeel: we willen snelheid pakken, maar ook convenience bieden (klant begeleiden) voor een interessante prijs. Klanten krijgen toegang tot het platform en kunnen aldus de resultaten en insights monitoren. Er is ook support voorzien na de implementatie.

We werken op basis van een abonnementsmodel: klanten hoeven geen technologie, soft- of hardware aan te kopen. Ze tekenen in op een dienst en wij zorgen voor al de rest. We vragen een commitment van zes maanden, daarna kun je er elke maand uitstappen als je dat wilt.

PV: Voor zover we weten, is MultiMinds het enige bedrijf dat een CDP als een service aanbiedt. We geloven sterk in het potentieel van deze offering die een belangrijke pijler is in onze groeidoelstelling van 30%. De eerste feedback is alvast positief.

Zin om hierover meer te weten te komen? Kom dan naar de Lunch & Learn sessie van 21 november van 12 tot 14u bij BECI in Brussel of die van 28 november bij Wu Wei in Kortrijk. Info & inschrijvingen hier.

Archief / TECH