Fr

TECH

Hoe zich als marketingbureau onderscheiden in 2023?, door Gabriel Goldberg (Hakacia)

Donderdag 11 Mei 2023

Hoe zich als marketingbureau onderscheiden in 2023?, door Gabriel Goldberg (Hakacia)

Innovatie is de sleutel om competitief te blijven in de wereld van de marketing- en communicatiebureaus. Dat was de insteek die ik koos bij de oprichting in 2009 van het marketingbureau Semetis dat vandaag een onderdeel is van de Omnicom-groep. In amper tien jaar tijd is Semetis geëvolueerd van outsider naar leader dankzij zijn innovatievermogen. Deze aanpak werd in 2023 trouwens bekroond met de WARC-prijs voor zijn wereldwijde efficiëntie.
 
Voor mij is innovatie nooit een keuze geweest, maar eerder een noodzaak. Toen ik Semetis opstartte, was de digitale marketingindustrie volop in evolutie. Ik had al snel begrepen dat je om te overleven op een constant evoluerende markt wendbaar, competent, innoverend en creatief moest zijn. Vanaf dag 1 heb ik gekozen voor een experimentele aanpak die mijn bureau in staat stelde nieuwe technologieën, nieuwe communicatiekanalen en nieuwe strategieën te testen en te verkennen.
 
Semetis is een eersterangs marketingbureau op de Belgische markt dat zich kon onderscheiden en een uitgelezen plaats wist te veroveren bij ’s lands grootste adverteerders. Maar welke innoverende strategieën moet je inzetten als je in de marketingsector wilt beginnen in 2023 of als je een bestaand bureau een nieuwe adem wilt meegeven? Wat zijn de huidige innovatiehefbomen voor marketing- en communicatiebureaus?
 
Graag zou ik het hebben over twee sleutelinnovaties in onze sector: innovatie in het beheer van klantendata en innovatie in de verticale marketingbenadering. Laten we met eerstgenoemde beginnen: de organisatie van klantendata, ook wel “customer data” genoemd. Die zijn essentieel, want elke consument verwacht zich aan een gepersonaliseerde, homogene ervaring, of hij nu al klant is bij het merk of niet. Merken moeten dus in staat zijn de noden en voorkeuren van hun consumenten te begrijpen om ze een relevante ervaring te kunnen bieden. Bijgevolg moeten ze in staat zijn alle interacties van deze consumenten over hun hele customer journey te verzamelen en ze te gebruiken om geleidelijk individuele profielen te bouwen.
 
Maar om deze data efficiënt te kunnen verzamelen, opslaan en gebruiken, moet een geschikte architectuur worden ingevoerd, om de klantenrelatie en marketing te innoveren binnen het reglementaire kader.
 
Deze innovatie wordt aangebracht door Human37, een jong digitaal bureau uit Brussel dat gespecialiseerd is in het beheer van klantendata. Hun diensten omvatten de bouw van architecturen op maat om kwaliteitsvolle customer data te verzamelen, te stockeren, te analyseren en te gebruiken. Dankzij hun innoverende aanpak konden ze al werken voor tal van prestigieuze klanten.
 
Voor zijn oplossingen op maat gebruikt Human 37 een ruim gamma technologieën, zoals Segment, Twilio, mParticle, Tealium, Mixpanel, ContentSquare, Amplitude, Hojar, Google Analytics, Braze, Iterable en Seenaptic, om slechts een paar voorbeelden te citeren. Met deze tools kunnen ze beantwoorden op de noden van elke klant en optimale oplossingen creëren om de relatie tussen merk en consument te verbeteren.
 
De tweede innovatie betreft de verticale benadering van marketing die erin bestaat zich te specialiseren in een specifieke sector. In België zijn er meerdere voorbeelden van bedrijven die voor deze aanpak kozen. The Dot Society is als digitaal marketingbureau gespecialiseerd in de modesector. Het biedt specifieke expertise om modemerken te helpen hun doelgroepen te bereiken, hun online aanwezigheid te verbeteren en hun ROI te optimaliseren.
 
Waarom is dat relevanter en innovatiever dan een generalistische aanpak? Om te beginnen is hun positionering heel duidelijk. The Dot Society implementeerde een specifieke methodologie voor de modesector waarmee de kloof tussen brand building en performance marketing gedicht wordt. Er is geen enkele andere speler met een verticale benadering die gespecialiseerd is in de prestatie van alle marketingdiensten voor modemerken, waar design en het merk een sleutelrol spelen.
 
Nog een voorbeeld is Gabari dat zich als marketingbureau toegespitst heeft op een verticale benadering van de vastgoedsector, vanwege de complexiteit van de industrie en de diversiteit van de projecten. De integratie van de vergunningsaanvragen in het ontwerpproces en de vele betrokkenen bij het beslissingsproces maken van deze industrie een unieke omgeving.
 
En een vastgoedaankoop is voor vele consumenten de grootste die ze ooit zullen doen, wat het verkoopproces langer maakt en meer begeleiding, meer informatie en betere communicatie vereist, bijvoorbeeld door veelvuldig gebruik van 3D-modellen of weergaven in de metaverse.
 
Door zich te specialiseren in een specifieke branche, zijn deze bureaus in staat om hun klanten een kwaliteitservaring te bieden en hun resultaten op een efficiënte en innovatieve manier te optimaliseren.
 
Kortom, in een continu veranderende wereld is innovatie een noodzaak voor communicatie- en marketingbureaus die competitief willen blijven. Twee belangrijke innovatiehefbomen zijn de organisatie van customer data en de verticale marketingbenadering. De voorbeelden van Human 37, The Dot Society en Gabari illustreren hoe deze twee hefbomen succesvol in de praktijk kunnen worden gebracht. Er zijn echter veel andere kansen voor innovatieve en creatieve bedrijven binnen dit domein en het is belangrijk voor bureaus om nieuwe wegen te blijven verkennen om aan de behoeften van hun klanten en hun marktuitdagingen te voldoen.

Archief / TECH