Fr

INTELLIGENCE

UMA & Best of OOH presenteren eerste benchmark voor reclamebestedingen

Maandag 6 Maart 2023

UMA & Best of OOH presenteren eerste benchmark voor reclamebestedingen

Na een intensieve samenwerking tussen het Best of OOH-platform, de gespecialiseerde OOH-bureaus en de UMA publiceert het trio een eerste OOH-benchmark op basis van de netto media-investeringen voor de jaren 2022 en 2021. Dat is de eerste in zijn genre en hij maakt een onderscheid tussen de investeringen in de klassieke OOH formaten en DOOH via rechtstreekse boekingen en via ‘programmatic buying’.

Uit de cijfers blijkt dat OOH Media het goed doen in België: de omzetten zijn in 2022 gegroeid met 12,5% in vergelijking met 2021 tot meer dan 100 miljoen euro. Daarnaast valt de sterke stijging (+ 19%) op van DOOH (Digital Out Of Home) dat zo zijn marktaandeel verhoogt tot 30% van de totale OOH-investeringen (versus 28,5% een jaar eerder).
Deze eerste benchmark vermeldt ook op welke wijze de DOOH formaten werden aangekocht: ofwel via de rechtstreekse boekingen ofwel via ‘programmatic’. Deze laatste wijze van vermarkten heeft een reële doorbraak gekend tijdens het afgelopen jaar. De investeringen in DOOH via programmatic liggen viermaal hoger dan in 2021. 
“Deze spectaculaire stijging van’programmatic buying’ is te verklaren door enerzijds de verbetering van de tools en anderzijds door de enorme verbreding van het aanbod inzake digitale formaten. “De campagnes via ‘programmatic buying’ zullen in aantal blijven toenemen”, voorspelt Jos Van Campenhout (Outsight). “De verdere ontwikkeling van deze technische mogelijkheden en de numerieke aansturing van de reclameboodschappen maakt het mogelijk om nog meer doelgerichte campagnes te voeren, met meer verschillende creatieve boodschappen en zo nog beter en nauwkeurig te beantwoorden aan de KPI’s van de adverteerders. Zo heeft in 2022 een nog groeiend aantal adverteerders de weg naar DOOH gevonden, zowel voor imago- als voor promotionele of activerende campagnes, als hoofdmedium of als complementair medium.”

Archief / INTELLIGENCE