Fr

INTELLIGENCE

Seen from Space - Online pers, een mature markt?

Zondag 17 December 2023

Seen from Space - Online pers, een mature markt?

De fysieke distributie van de kranten is voorpaginanieuws, ook in de politieke arena, sinds de publicatie van de resultaten van de aanbesteding waar bpost aan het kortste eind trok. Tegelijk wijzen de betrokken uitgevers erop dat ze zich momenteel in een overgangsfase bevinden, waarin digitale en papieren edities naast elkaar bestaan en er nog geen evenwicht gevonden is. De onderliggende veronderstelling lijkt te zijn dat digitale versies zullen blijven groeien.

De Global Web Index (GWI) schetst een beeld van het naast elkaar bestaan van fysieke uitgaven en digitale edities, en de resultaten zijn niet per se zoals je zou denken. In deze online enquête wordt elk kwartaal aan respondenten tussen 16 en 64 jaar gevraagd hoeveel tijd ze onder andere denken te besteden aan verschillende media, waaronder de pers. Daarbij wordt een onderscheid gemaakt tussen print en digitale edities. Eenmaal de gegevens geaggregeerd zijn, kunnen deze verklaringen worden gebruikt om de penetratie en de gemiddelde consumptieduur van de betreffende media in te schatten.
Aan beide zijden van de taalgrens wijzen de jaarlijkse resultaten (en in 2023 voor drie trimesters) op een daling bij print: de penetratie is gedaald van meer dan 70% in 2016 tot ongeveer 60% dit jaar, wat nauwelijks als een verrassing komt. Aan de andere kant kan de relatieve stabiliteit bij de consumptie van digitale formaten een reden tot bezorgdheid zijn: over de gehele onderzochte periode zegt ongeveer ¾ van de GWI-respondenten de pers online te lezen, ongeacht hun leesduur.

Kortom, geen groei en klaarblijkelijk een vrij mature markt. Als we het hebben over de (verklaarde) bestede tijd, gaat het om 29 minuten per dag voor print en ongeveer 40 voor de online pers. Uit de data voor dit jaar blijkt een gemiddelde van 25 minuten per dag voor de fysieke versies en 35 voor online. Geen enkel segment van de bevolking, of ze nu jong, oud of bevoorrecht zijn, beweert print langer te lezen dan de online pers.

Er zijn dus nogal wat aanwijzingen dat digitale edities een bepaalde kruissnelheid hebben bereikt. Deze conclusie geldt echter niet voor 65-plussers, omdat het GWI-onderzoek hen niet bevraagt, hoewel ze volgens de gegevens van CIM TGM 2022-2023 nog steeds een kwart van het lezerspubliek van de pers vertegenwoordigen. Los daarvan ziet het ernaar uit dat op het strategische universum dat door het GWI is onderzocht, d.w.z. een populatie van internetgebruikers binnen de actieve bevolking, lijkt de digitale pers zich in een relatief stabiele situatie te bevinden. En dit was niet noodzakelijkerwijs verwacht.

Archief / INTELLIGENCE