Fr

INTELLIGENCE

Market Research Statistics & Mood Indicator: CUBE blaast koud en warm

Donderdag 11 Mei 2023

Market Research Statistics & Mood Indicator: CUBE blaast koud en warm

Na een daling van de inkomsten met meer dan 11% tussen 2019 en 2020 tijdens de coronacrisis en een begin van herstel in 2021, registreren de Belgische marktonderzoekbureaus “een stabilisatie van de groei” van hun omzet en verwachten veel spelers dat de inflatiecrisis de komende maanden een negatieve impact zal hebben. Aldus het beeld geschetst door de 18 instituten die aangesloten zijn bij de vakvereniging CUBE en die hebben deelgenomen aan ‘Industry Statistics & Mood Indicator’, een studie van Phimedia.
“Vorig jaar zette het solide herstel dat in 2021 begon door”, zegt CUBE-voorzitter Tom De Ruyck (Human8). Zo zagen 15 van de 18 instituten die reageerden op de enquête hun omzet stijgen, met gemiddeld 15%.

“Dat is echter niet terug te vinden in de algemene cijfers, waar we een omzetdaling van 2,6% tot 143,6 miljoen euro optekenden”, vervolgt hij.
Die daling schrijft de vereniging deels toe aan de stillegging van de ‘Public Division’ BU van Kantar dat nu vijfde staat in de ranglijst die gedomineerd wordt door Ipsos, GfK, Human8 en Haystack. “Zonder het Kantar-effect zien we dat de sector over het algemeen nog steeds een goede groei laat zien.”
 
Tom De Ruyck tempert echter zijn enthousiasme: “In onze vorige enquête was er veel optimisme voor 2022, maar de echt lineaire groei die velen verwachtten, bleef uit. Vooral in de tweede helft van het jaar zagen we grijze wolken samenpakken. Geen onweerswolken, maar toch.”
 
88% van de deelnemers aan de enquête denkt dat de stijgende energieprijzen en de kosten van levensonderhoud gevolgen zullen hebben voor het bedrijfsleven; 18% denkt dat het even erg of erger zal zijn dan tijdens corona. “Het is die laatste groep die zich echt op het ergste voorbereidt. Ze denken meer bepaald dat de budgetten onder druk zullen komen te staan, dat klanten meer wendbaarheid zullen verwachten en meer waarde willen voor hetzelfde budget. Dus hoewel de inkomsten relatief stabiel zullen blijven, roept dat vragen op over de rentabiliteit en de marges.”
 
De CUBE-voorzitter wijst er ook op dat de war on talent een ander pijnpunt blijft. “Het type talent dat we zoeken verandert ook razendsnel. We hebben steeds meer mensen nodig die met big data kunnen omgaan, hun weg vinden in AI of digitale platformen kunnen bouwen. Dit zijn zeer gegeerde profielen, en daarom zeer zeldzaam”, besluit hij.
 
Nog even preciseren dat de werkgelegenheid in de sector volgens het onderzoek daalde van 588,7 naar 566,7 FTE, wat overeenkomt met een daling van 3,7%.

Archief / INTELLIGENCE