Fr

INTELLIGENCE

Seen from Space: Online commerce, goed voor maximum 6 op 10 aankopen

Zondag 11 Juni 2023

Seen from Space: Online commerce, goed voor maximum 6 op 10 aankopen

Als aanvulling op de uitgebreide IPSOS-studie over e-commerce in België, hebben we ons verdiept in twee onderdelen waar de Global Web Index (GWI) kijkt naar online aankopen. Deze zijn onderverdeeld in twee categorieën: 'onbelangrijke (minor) en grote (major) aankopen.

De eerste categorie omvat alles van voeding en huishoudproducten tot kleding, boeken en tijdschriften, en de vraag betreft eerst de aankopen van de afgelopen maand en vervolgens het gebruik van het digitale kanaal voor deze aankoop. Bij grotere aankopen gaat het bijvoorbeeld om meubels, technologie, verzekeringen of auto's. Hier is de vragenlijst uitgebreider: aankopen tijdens de afgelopen 3 tot 6 maanden, online informatie, aankoopintentie en natuurlijk de vraag "gebeurde de aankoop online”?
De producten of diensten die in de twee secties aan bod komen, zijn gegroepeerd in zes categorieën voor "grote aankopen" (die meer dan 50 suggesties bevatten) en acht categorieën voor "kleine aankopen", die meer dan 80 suggesties bevatten, waarvan sommige zeer gedetailleerd zijn. Babyproducten verwijst bijvoorbeeld naar 11 artikelen, wijn wordt in algemene termen besproken en vervolgens wordt er een onderscheid gemaakt tussen wit en rood, enz.

Gemiddeld wordt de categorie "reizen en vrije tijd" het vaakst online behandeld: één op de twee respondenten zegt hiervoor het virtuele kanaal te gebruiken. Het segment "reizen en vrije tijd" omvat ook de producten en diensten die het vaakst online worden gekocht: 59% van de concerttickets, 56% van de reizen en 50% van de buitenlandse vakanties worden online gekocht.

Als het gaat om kleinere aankopen, is het de categorie "persoonlijke bezittingen" die het vaakst online wordt gekocht. Onder dit label vinden we kleding, met 43% van de aankopen via het web, en schoenen met 39%.

Een belangrijke conclusie: zelfs in de sectoren waar het vaakst online wordt gekocht, zijn er nog steeds meer dan aanzienlijke percentages mensen die liever offline winkelen. En het is belangrijk om te onthouden dat de GWI-bron een online enquête is bij personen tussen 16 en 64 jaar. Hoewel leeftijd een belangrijke factor is bij het al dan niet online kopen, sluit de populatie in kwestie senioren en mensen met een internetachterstand uit. De verhoudingen van 'offline' aankopen die door het GWI werden geregistreerd, zijn daarom zeer waarschijnlijk lager dan diegene die afgeleid kunnen worden uit een vollediger beeld van de Belgische bevolking. Tot slot is het niet verrassend dat de meest voorkomende voedselaankopen ook het minst virtueel gebeuren. Kortom, onze fysieke winkels zijn nog steeds zeer relevant.

Archief / INTELLIGENCE