Fr

INTELLIGENCE

Seen from Space - Sociale netwerken in Vlaanderen: diversiteit bevestigd

Zondag 16 April 2023

Seen from Space - Sociale netwerken in Vlaanderen: diversiteit bevestigd

TikTok is momenteel echt "talk of the town". Gekoesterd door sommige politici en heel wat adverteerders, wordt het netwerk gezien als de beste manier om in contact te komen met het jonge publiek. Volgens het World Advertising Research Centre verwerft TikTok zelfs een plekje in de paid search bij adverteerders, waar het de concurrentie aangaat met Google en Bing. Het netwerk wordt ook beschouwd als een toegangspoort voor de Chinese geheime diensten, maar dat is dan weer een ander verhaal.

De laatste gegevens van Digimeter die verzameld werden in het najaar van 2022 en zich beperken tot Vlaanderen, met uitzondering van Brussel, plaatsen het sociale netwerk van ByteDance in de juiste context. Met een penetratie van 16% blijft TikTok op gelijke hoogte met zijn score van vorig jaar. Met een maandelijkse reach van 60% bij jongeren onder de 25 jaar staat het op de derde plaats, na Instagram en Facebook.

Er is één belangrijke precisering noodzakelijk: de gegevens van 2022 zijn gebaseerd op een steekproef van respondenten van minstens 18 jaar, tegenover 16 vroeger. Voor een kanaal als TikTok, waarvan bekend is dat het erg populair is bij jonge tieners, is dat geen verwaarloosbare aanpassing.
De selectie van sociale media die door de Digimeter worden gebruikt, omvat klassieke namen, maar ook enkele originele nieuwkomers, zoals het onlangs gelanceerde BeReal uit Frankrijk, het Belgisch-Nederlandse lokale netwerk Hoplr en dating-apps, die niet vaak in lijsten met sociale media voorkomen.

In het 18+ universum blijkt BeReal aldus het jongste publiek te hebben, net voor ReddIt (met een kleine marge) en TikTok verslaat (met een beperkter publiek). Over de omvang van de reach gesproken, Facebook blijft een sterke waarde, met een aanzienlijke reach in alle leeftijdsgroepen. En wat moederbedrijf Meta verliest aan penetratie via Facebook bij de jongeren, maakt het goed met Instagram.

Jonge consumenten zijn uiteraard nog steeds de grootste gebruikers van de sociale netwerken, met een verklaard gemiddelde van 3,6 apps voor jongeren onder de 25 jaar tegenover 1,5 voor 65-plussers. TikTok is met andere woorden niet de enige app in het leven van Vlaamse jongvolwassenen.

Archief / INTELLIGENCE