Fr

INTELLIGENCE

Seen from Space: Netflix met reclame in België zou moeten werken

Vrijdag 19 Januari 2024

Seen from Space: Netflix met reclame in België zou moeten werken

Het aanbod met reclame is een groot succes, aldus Le Soir onlangs over de toonaangevende SVOD-speler. Nu de prijsstijgingen de abonnees van streamingdiensten op de zenuwen beginnen te werken, lijkt het aanbod van Netflix dat een lagere abonnementsprijs combineert met reclame, zijn publiek te hebben gevonden. Tenminste in de landen waar het beschikbaar is. Wat, zoals we weten, hier niet het geval is.

Bestaat de kans dat er ooit reclame te zien is vóór 'The Crown' of 'La Casa de Papel' tussen Oostende en Aarlen? Dat hangt van Netflix af natuurlijk, maar mocht het ervan komen, zijn er weinig redenen om aan te nemen dat het niet zou lukken.
Wat Netflix in België betreft, blijkt uit de laatste jaargegevens van de Global Web Index dat iets meer dan de helft van de respondenten van het onderzoek (geconnecteerde personen tussen 16 en 64 jaar) beweren het platform te gebruiken. Bovendien is Netflix een echt nationaal medium, met een perfect evenwichtige penetratie in de verschillende taalgemeenschappen: niet bepaald alledaags ... 90% van deze gebruikers zegt een betalend account te hebben. Dit percentage loopt zelfs op tot 94% van de premium accounts bij gebruikers die ook CTV hebben. Logischerwijs vinden we in de laagste inkomensklassen zowel een - iets - lagere penetratie van het SVOD-platform als een hoger aandeel (15%) van gratis toegang.

Als we kijken naar de potentiële weerstand tegen reclame, is er geen aanwijzing dat de Netflix-community daar allergischer voor is dan de rest van de Belgische bevolking: tussen één op vier en één op vijf Belgen zegt absoluut tegen reclame te zijn, maar dit aandeel is vrijwel ongewijzigd bij Netflix-gebruikers (het verschil tussen premium en niet-premium abonnees is verwaarloosbaar gezien de betrokken steekproefgrootten).

Aan de andere kant zegt de kleine populatie van mensen met gratis toegang dat ze verhoudingsgewijs meer geneigd zijn dan anderen om de producten te kopen die op hun scherm verschijnen. Enige reserve ten opzichte van deze beweringen is echter vereist: we hebben het hier over een zeer kleine populatie en er is dus een vrij grote foutmarge. Deze overwegingen doen niets af aan de algemene conclusie: reclame op Netlfix zou vrij gemakkelijk een publiek moeten vinden in onze regio's.

Archief / INTELLIGENCE