Fr

INTELLIGENCE

DPG Media bij de top van 's lands aantrekkelijkste werkgevers

Donderdag 20 April 2023

DPG Media bij de top van 's lands aantrekkelijkste werkgevers



Volgens de 23ste editie van de Employer Brand Research van Randstad blijft de mediasector ’s lands derde aantrekkelijkste, met een relatieve score van 43,5%, na de ruimtevaart (44,2%) en de farma-industrie (met 47,8% de eeuwige nummer een). Dat media een aantrekkelijke sector zijn om te werken, blijkt meer bepaald uit de tweede plaats van DPG Media en de vierde van de VRT in de rangschikking van aantrekkelijkste werkgevers.
 
Met een score van 53,1% versus 50,8% bij de vorige editie behaalt de groep van Van Thillo bijna hetzelfde resultaat als de nummer een, GSK (53,2%).
 
Vandaar dat er dit jaar twee Randstad Award uitgereikt worden: een aan GSK en een aan DPG Media: “We hadden tot dusver nog nooit zo’n klein verschil meegemaakt. DPG Media, een van de rijzende sterren in het werkgeverslandschap, eindigt sinds enkele jaren systematisch bij de top”, aldus de auteurs van het rapport. We preciseren nog dat DPG Media bijzonder goed scoort bij vrouwen, 31-50-jarigen en mensen met een diploma secundair onderwijs: het eindigt op de eerste plaats bij deze subgroepen en derde bij de mensen met een diploma hoger onderwijs.
 
De Vlaamse openbare omroep van zijn kant behaalde een score van 52,1% tegenover 50,8% vorig jaar. Toen eindigde hij weliswaar op de tweede plaats. "Ondanks een moeilijker jaar met een collectieve ontslagronde die breed uitgesmeerd werd in de media, hield de VRT niet alleen stand, maar veroverde zelfs een procentpunt gewonnen”, aldus Randstad.
 
Nog in de top 20 staat Mediahuis (46,1%) op de 13de plaats.
 
Volgens het onderzoek scoorden de media vooral goed op de criteria 'werksfeer' en 'jobinhoud'.
 
Opmerkelijk is ook dat de retailsector de bekendste werkgevers van het land herbergt: bpost klokt af op twee, na de onbetwiste nummer één Ikea, maar vóór Aldi, Carrefour, Lidl, McDonald's, Zeeman, NMBS, Coca-Cola en H&M.
 
Randstad stelt ook een ranking op basis van “absolute aantrekkelijkheid “die vaak bepaald wordt door de naambekendheid”. Die wordt dit jaar gedomineerd door Nike, die de plek inpikt van Colruyt, dit jaar vijfde. Verder bestaat deze absolute top vijf uit Coca-Cola, Ikea en Pfizer.
 
Meer details hier.

Archief / INTELLIGENCE