Fr

INTELLIGENCE

Digital Report 2024 verschenen

Donderdag 8 Februari 2024

Digital Report 2024 verschenen

Simon Kemp is weer terug voor de analyse van de meer dan 500 slides van het Digital Report 2024, het resultaat van de samenwerking tussen het bureau  We Are Social en analysekabinet Meltwater.

Het onderzoek is opgebouwd rond vijf hoofdpijlers: internet, sociale media, mobile, e-commerce en digital marketing.
De meeste sleutelindicateurs in het onderzoek stijgen. Wereldwijd telt het Digital Report meer mobiele abonnees (+2,5%), meer internetgebruikers (+1,8%) en vooral meer gebruikers van sociale media (+5,6%).

Dat zijn 266 miljoen gebruikers meer dan vorig jaar, en 5 miljard in totaal (62,3% van de wereldbevolking). In België ligt dit percentage zelfs aanzienlijk hoger (78,4%). De gemiddelde tijd die op de platformen wordt doorgebracht bedraagt wereldwijd 2 uur 23 minuten per dag, tegenover 1 uur 35 minuten in België. De rangschikking verandert afhankelijk van de gebruikte metric: TikTok staat op kop op basis van de bestede tijd, Facebook als het gaat om het gebruik en Instagram inzake populariteit...

Wat de andere indicatoren betreft, zal het niemand verbazen dat Google de meest gebruikte zoekmachine blijft, met een marktaandeel van 91,6%, terwijl Chrome ook zijn leiderschap onder browsers behoudt (64,7%).

Als we kijken naar de apps, zien we dat TikTok het meest gedownload werd in 2023, vóór Instagram en Facebook. Threads komt nog niet voor in deze ranglijst en X is uit de top 10 gevallen.

Het volledige onderzoek is hier beschikbaar.

Archief / INTELLIGENCE