Fr

INTELLIGENCE

GroupM Recession Monitor: merken aan zet

Zondag 9 Juli 2023

GroupM Recession Monitor: merken aan zet

In een vorig artikel, gewijd aan de prijsstijgingen in supermarkten, verwees GroupM al in zijn Recession Monitor - die bedoeld is als aanvulling op de meting van het consumenten- en ondernemersvertrouwen door de Nationale Bank - om merken beter te begeleiden tijdens de huidige turbulente periode al naar de moeilijkheid om huishoudbudgetten onder controle te houden.

Vandaag stelt GoupM vast dat gemiddeld (over alle golven, d.w.z. op basis van meer dan 9.000 uitgevoerde enquêtes) meer dan vier op de tien het naar eigen zeggen weliswaar financieel redden binnen hun huishouden, maar dat ze heel voorzichtig moeten zijn met de manier waarop ze hun budget beheren.

Voor 12,5% van de ondervraagden is hun huidige situatie zelfs nog slechter. Zij zeggen dat ze niet of nauwelijks kunnen rondkomen of daar enkel in slagen door hun spaargeld aan te spreken of door in het rood te gaan.

Omgekeerd beschikt een persoon op vier over voldoende financiële middelen, maar is wel voorzichtiger en zuiniger. 13,6% verklaart zich geen zorgen te moeten maken.

5% van de respondenten antwoordt liever niet.
Als we naar de trend kijken, zien we dat het financiële optimisme terug is, nu de koopkracht het weer wat beter doet en de energieprijzen beter onder controle zijn. Het aandeel mensen dat kan beschikken over aanzienlijke financiële middelen, steeg van 10,7% in februari naar 15,3% in juni.

Ondanks deze positieve stijging merkt GroupM ook duidelijk op dat meer dan de helft van de Belgen hun financiële middelen goed in de gaten houdt. Hoewel de ene periode anders is dan de andere, blijven de verhoudingen tussen de groepen vrij stabiel. Hoewel er nog steeds een kloof is, zelfs in België.

Als we kijken naar de profielen, zien we al snel dat Nederlandstaligen en de hogere sociale klassen beweren meer controle te hebben over hun financiële situatie, en meer bepaald koppels met twee inkomens die voltijds werken. Dit staat in contrast met Franstalige gezinnen, die vaker aangeven moeite te hebben om rond te komen met hun budget.

Deze conclusie geldt ook voor gezinnen in de lagere sociale klassen en voor de werklozen. De recessie treft hen dubbel zo hard. Voor deze mensen was het soms al moeilijk om rond te komen, en nu lijkt het nog erger te worden.

Producten kopen aan de laagst mogelijke prijs, prijzen vergelijken en kopen met kortingen lijken absoluut noodzakelijk om de touwtjes in handen te houden. Toch komen ook deze mensen soms in de verleiding om impulsaankopen te doen.
Aan de andere kant proberen mensen met voldoende financiële middelen te genieten van het leven in de huidige maatschappelijke situatie en blijven ze liever trouw aan hun favoriete merken, ook al zijn de prijzen misschien gestegen. Voor hen is het altijd de moeite waard om meer te betalen voor kwaliteitsproducten.
 
De prioriteiten van de vier groepen verschillen ook wanneer gevraagd wordt naar hun geplande uitgaven in de komende maanden. In de groep met voldoende financiële middelen is er meer ruimte voor winkelen (kleding, schoenen, enz.), weekenduitstapjes en uit eten gaan. Deze behoren tot de top 10 categorieën.

Voor de groep met financiële problemen is de situatie heel anders. Hier moeten prioriteiten worden gesteld en zijn het de basisuitgaven die het zwaarst op het budget drukken, zoals nutsvoorzieningen (water, gas, elektriciteit, enz.), voeding en transportkosten. Hier kunnen merken consumenten helpen met geschikte aankooptriggers, variërend van promoties op basisproducten tot verleidelijke aanbiedingen op luxueuzere productassortimenten of pleziertjes.

Archief / INTELLIGENCE