Fr

INTELLIGENCE

Seen from Space - Verspreiding dagbladpers: breuk met het verleden

Zondag 25 Juni 2023

Seen from Space - Verspreiding dagbladpers: breuk met het verleden

Als er één domein is waar de CIM-cijfers opmerkelijke continuïteit vertonen in hun definities, dan is het wel bij de controle van de verspreiding van de persmerken. De monitoring van de persverspreiding door het CIM - die vroeger elk kwartaal plaatsvond - was op aandringen van uitgevers teruggebracht tot één publicatie per jaar. Er veranderden nog dingen: zo integreerde de studie de betaalde digitale exemplaren “vergelijkbaar met papier”, ook wel bekend als “replica”. Sinds kort omvatten de oplagegegevens ook “betaalde toegang tot de website die niet gekoppeld is aan de digitale of gedrukte editie”, wat “Web only” wordt genoemd. Maar tot nu toe evolueerde elk van de beschouwde kanalen - print, digitale replica en web - zich wijselijk binnen zijn eigen categorie.

De breuk waarnaar we verwijzen in de titel, betreft de resultaten voor 2022, in de vorm van een nieuwe hybride kolom die “alternate” werd gedoopt en die abonnementen omvat die afwisselend print en digitale replica exemplaren bevatten. Niet dat dit type abonnement nieuw is, maar sommige uitgevers vonden de tot nu toe toegepaste procedure vervelend: de verschillende exemplaren werden opnieuw toegewezen aan elk van de twee distributiemethoden, papier vs. replica, naar rato van het aantal betrokken dagen.

Er is nu dus een nieuwe hybride categorie die breekt met de continuïteit van eerdere edities en vereist dat alle verspreidingsmethoden worden samengevoegd. Vreemd genoeg hebben niet alle rapporterende uitgevers deze nieuwe methode gevolgd en blijft het vakje 'alternate' leeg bij IPM, althans voor La Libre Belgique en La Dernière Heure. Met uitzondering van deze twee titels is de vergelijking met het verleden niet langer relevant als we een onderscheid willen maken tussen de verkoop van papieren exemplaren en de verkoop van elektronische exemplaren.

Deze laatste zijn goed voor ten minste 26% van de totale verkoop als de huidige replica en Web only titels worden samengevoegd, maar een onbepaald deel van de digitale producten valt ook onder de noemer alternate. Afhankelijk van de regio en de titel kan het aandeel van elk van de vier verkoopkanalen enorm variëren. Tot zover de breuk.
Wat echter niet is veranderd, is dat de gegevens voor 2022 die zopas verschenen, het resultaat zijn van verklaringen door uitgevers. Als dit jaar de bereikgegevens verschijnen, zou het CIM de gecontroleerde cijfers voor 2022 moeten onthullen (dus na controle en eventuele correctie door een externe auditeur). Dit is het voordeel van echtverklaring: de verklaringen worden gecontroleerd door een derde partij, die ze al dan niet kan valideren, waardoor de advertentiemarkt over gecertificeerde informatie beschikt. Een les om over na te denken voor technologieplatformen die hun gegevens vaak zelf produceren, zonder enige externe controle.

Archief / INTELLIGENCE