Fr

INTELLIGENCE

This Year, Next Year: van +6,5% naar +5,9%

Woensdag 7 December 2022

This Year, Next Year: van +6,5% naar +5,9%

GroupM heeft zijn nieuwe wereldwijde rapport ‘This Year, Next Year’ gepubliceerd. Daaruit blijkt dat de wereldwijde reclame-uitgaven met 6,5% zullen groeien, terwijl in juni nog een groei van 8,4% werd voorspeld. Het mediabureau meldt dat deze relatieve daling vooral te wijten is aan lagere verwachtingen voor China. Zonder China wordt voor 2022 een groei van 8,1% voorspeld en over een periode van drie jaar wordt een stijging van 8,8% verwacht, bijna identiek aan de +8,7% die tussen 2016 en 2019 werd opgetekend.
 
GroupM preciseert in zijn rapport ook de redenen voor dat optimisme: grote adverteerders zien hun inkomsten stijgen, de werkloosheid blijft laag en de oprichting van nieuwe bedrijven blijft een bron van groei.
 
Tegen 2023 wordt een stijging met 5,9% verwacht, met aanzienlijke winst voor CTV, retail media en, meer in het algemeen, snelgroeiende markten zoals India. Ook dit is iets lager dan de schatting van 6,4% die in juni werd gemaakt, maar, zo merkt GroupM opnieuw op, “behoudens een escalatie van de oorlog in Oekraïne of een andere wereldwijde catastrofe met pandemische proporties, verwachten we dat de groei in 2024 zal stijgen tot 6,2%, alvorens terug te vertragen tot 2027.”
 
Het rapport is overigens ondertekend door Kate Scott-Dawkins, Global Director Business Intelligence, en niet door Brian Wieser, Global President Business Intelligence en lid van de wereldwijde GroupM-raad... En met reden: volgens Campaign US staat laatstgenoemde op het punt de groep die hij bijna vier jaar geleden vervoegde te verlaten.
 
Brian Wieser is een productief schrijver en toonaangevend analist sinds hij in 2008 bij Magna (IPG Mediabrands) in de reclamewereld begon te werken. Hij staat bekend om zijn diepgaande analyse van bedrijfsprestaties en de impact daarvan op onze industrie. Hij verzorgt ook een wekelijkse podcast – onder de naam This Week, Next Week - waarin zakelijke trends op het snijvlak van reclame en media worden onderzocht. Zijn rol zal naar verwachting worden overgenomen door Kate Scott-Dawkins...

Archief / INTELLIGENCE