Fr


Close

INTELLIGENCE

Seen from Space - Sociale media en nieuws, een kwestie van terminologie

Zondag 23 Januari 2022

Seen from Space - Sociale media en nieuws, een kwestie van terminologie

Nu het Europees Parlement net gestemd heeft over de Digital Services Act (DSA), werpen we een blik op het jaarlijkse Reuters-onderzoek naar digitaal nieuws. De DSA is van groot belang voor nieuwsuitgevers, die zich zorgen maken over de rol die platformen - waaronder de sociale media - op dat vlak spelen.

De studie van Reuters die online gevoerd werd bij meer dan 2 000 respondenten, bekijkt sociale media in de breedste zin van het woord via een lijst van namen, waarbij de respondenten wordt gevraagd welke daarvan ze de afgelopen week "om welke reden dan ook" hebben gebruikt, en vervolgens welke zij de afgelopen week hebben gebruikt om "nieuws te zoeken, te lezen, te bekijken, te delen of te bespreken". Het spectrum is dus behoorlijk breed. Vervolgens wordt voor zes sociale media - Facebook, Twitter, YouTube, Instagram, Snapchat en Tik Tok - een reeks van zes motivaties voorgesteld plus een zevende, "geen van bovenstaande".
In onze grafieken zijn Snapchat en TikTok niet opgenomen, omdat de steekproeven te klein waren. Over het algemeen benadrukken de Vlaamse respondenten dat het nieuws op de sociale media heet van de naald is (een criterium waarin Twitter volgens hen in uitblinkt), het toevallige karakter (een sterk punt van Facebook) en tenslotte het leuke aspect.

Deze top drie is dezelfde aan Franstalige zijde, maar niet in dezelfde volgorde: "leuk en onderhoudend" komt op de eerste plaats, gevolgd door het toevallige karakter en het belang van hot news.

Paradoxaal genoeg scoren personalisatie, debatten en commentaren vrij laag, terwijl je zou denken dat deze aspecten van het grootste belang zijn in de sociale mediaervaring.

Naast deze specifieke beweegredenen hebben we ook de top 10 van meest bezochte merken gerangschikt op basis van taal, en het belang van nieuws als reden voor gebruik. Hoewel de algemene rangschikking niet echt verrassend is, kan het belang van nieuws voor sommigen enorm lijken. We mogen daarbij niet vergeten dat de vraag zeer ruim wordt gesteld: de kans is klein dat behalve voor enkele geeks het algemene politieke of economische nieuws een centrale rol speelt voor gebruikers van pakweg TikTok of Snapchat.

Archief / INTELLIGENCE