Fr

INTELLIGENCE

Matrix wordt uitgebreid met een Data- en Direct luik

Dinsdag 9 Maart 2021

Matrix wordt uitgebreid met een Data- en Direct luik

De Matrixstudie 2021 van BAM die gevoerd wordt in samenwerking met de DMA en de UMA, startte op 22 februari en wordt verrijkt met twee nieuwe complementaire secties die in juni en oktober worden aangeboden op initiatief van de DMA.
 
Concreet zal de studie, naast de sectie met de meting van digitale reclamebestedingen die in april zal verschijnen, extra aandacht besteden aan data en de directe markt. “We proberen dus te achterhalen hoe de markt zich voorbereidt op een toekomst zonder cookies en wat het aandeel is van de directe markt (zonder tussenkomst van mediabureaus of trading desks, nvdr) per mediatype”, aldus Brenda Liebens (SBS), vicepresident van de DMA.
 
Voor de basiscomponent, die alle digitale reclamebestedingen valoriseert, analyseert Matrix hun frequentie, het type campagne en het aandeel van programmatic. De studie zal de digitale investeringen presenteren volgens hun aandeel in de totale mediamix, maar ook in absolute cijfers in euro's, sector per sector en verdeeld in noord en zuid.
 
Vorig jaar namen meer dan 700 respondenten deel aan de enquête, van wie twee derde adverteerders. “Het doel is om de basis verder te verbreden en zo de sectoranalyse te verrijken”, zegt Stéphanie Radochitzki (IPG Mediabrands), research manager bij BAM. De drie bovengenoemde verenigingen roepen dan ook alle stakeholders op om via deze link deel te nemen aan het onderzoek.

Archief / INTELLIGENCE