Fr
Close

INTELLIGENCE

Let me entertain you, door Griet Byl (MM)

Zondag 6 September 2020

Let me entertain you, door Griet Byl (MM)

Elk jaar onderzoekt PwC jn zijn ‘Entertainment en Media Outlook’ de resultaten van de entertainment en mediasector en distilleert daaruit een aantal trends en voorspellingen voor de nabije (en iets verdere) toekomst. In de editie van dit jaar wordt het landschap bruusk en diepgaand door elkaar geschud door de uitbraak van de coronacrisis die niet alleen ernstige (financiële) gevolgen heeft, maar ook bepaalde evoluties versnelt of accentueert.

Zo blijkt uit de resultaten van het verslag dat de globale inkomsten uit media en entertainment in 2020 met 6% zullen dalen tot een bedrag van 2.019 dollar. Dat is de grootste daling ooit, nog onder het niveau van 2008. Reclame zou volgens het verslag de zwaarste klappen krijgen, hoewel de evoluties verschillen naargelang het medium. Het zal niemand verbazen dat OOH (-28,5%) een sterkere daling moet verwerken dan online reclame (-2,3%). Pas in 2022 zouden de reclame-inkomsten opnieuw het niveau van vorig jaar evenaren. Tot slot voorziet de 21ste editie van het onderzoek dat omzet uit video-abonnementen dit jaar voor het eerst groter zijn dan die uit bioscooptickets. Binnen vijf jaar zal hij zelfs dubbel zo groot zijn, aldus de consultant.

Dat deze beweging definitief en onomkeerbaar is, hebben de zware jongens in de industrie ondertussen ook begrepen. Films beleven hun première online in plaats van op het witte doek en productiehuizen lanceren hun eigen SVOD-platformen, al dan niet met internationale ambities, met een ware streamingoorlog als resultaat .

In eigen land krijgen we op 14 september – symbolisch net voor de start van Disney+ - een lokaal alternatief voor al dat globale contentgeweld. Concrete targets communiceren de initiatiefnemers niet voor onze nog niet zo mature markt, maar ambitieus zijn ze wel in hun plannen om de lokale content de nodige zuurstof te geven, zoals blijkt uit het startaanbod. Dat legt de lat hoog.

Aan wie het even gehad heeft met al die schermen, geven we graag nog een laatste totaal andere trend uit de PwC-studie mee. Volgens de cijfers steeg de wereldwijde boekenverkoop in 2020 met 2,2% en zal deze groei de komende jaren aanhouden met 1,4%. Deze groei is niet zozeer te danken aan de stijging van de e-book verkoop, maar wel aan het toenemende succes van... audioboeken. Een moment van rust voor het oog en een zegen voor de verbeelding, toch?

Archief / INTELLIGENCE