Fr

INTELLIGENCE

Seen from Space: Als metingen het oneens zijn - podcasts in Vlaanderen

Vrijdag 20 Maart 2020

Seen from Space: Als metingen het oneens zijn - podcasts in Vlaanderen

In deze tijden van lockdown lijken podcasts een interessant gegeven. Voor de consument zijn ze een manier om de tijd aangenaam door te brengen. Voor de adverteerder bieden ze een kanaal voor content marketing.

Voor welk publiek? Dat is een vraag die minder makkelijk te beantwoorden is. Voor Vlaanderen zijn er twee mogelijke bronnen om het uit te vissen: de Imec Digimeter en de CIM Establishment Survey. Helaas zijn ze het slechts over slechts twee punten eens: ten eerste nam het gebruik van podcasts toe tussen 2018 en 2019, en ten tweede bedroeg de penetratie ongeveer 40% bij 16-24-jarigen.
Daarna wordt het lastiger. Afhankelijk van of we de ene of de andere bron nemen, ligt het gebruiksvolume volgens de Digimeter ongeveer dubbel zo hoog als dat van het CIM. Ook de leeftijdsprofielen verschillende onderling zo sterk dat je je kunt afvragen of de twee studies over hetzelfde spreken!

Maar vaststaat dat de Digimeter dieper ingaat op het onderwerp, inclusief een vraag over de oorsprong van podcasts. Wat grote generatieverschillen aan het licht brengt, aangezien de oudere bevolkingsgroepen vooral naar podcasts van websites luisteren, terwijl jongeren ze eerder via Spotify of iTunes vinden. Wellicht verklaart de gedetailleerdere vragenlijst in de Digimeter het grote verschil in penetratie tussen de twee onderzoeken. De CIM-studie behandelt de podcasts op een zeer algemene manier op 3 verschillende plaatsen. De Digimeter van zijn kant peilt naar podcasts via een gedetailleerde frequentievraag, waaruit ook blijkt dat 2/3 van de consumptie onregelmatig is (maandelijks of zelfs minder frequent). Geen wonder dat sommige consumenten dit zeer beperkte gebruik vergeten. Kortom, op het gebied van podcasts scoort de Digimeter onmiskenbaar een punt.

Archief / INTELLIGENCE